صرع
صرع حالتی است که فرد، مبتلا به حمله های مکرر تشنج می‌شود. صرع مسری نیست. در هر دو جنس ممکن است رخ بدهد و معمولاً بین ۱۴-۲ سالگی شروع می‌شود.

هنگام عملکرد طبیعی مغز میلیونها جریان الکتریکی کوچک به طور منظم و پیوسته در سلولهای مغز جریان دارند. در صورتی که یک جریان الکتریکی مهار نشده در مغز به راه افتد، تشنج رخ می دهد.

صرع حالتی است که فرد، مبتلا به حمله های مکرر تشنج می شود. صرع مسری نیست. در هر دو جنس ممکن است رخ بدهد و معمولاً بین ۱۴-۲ سالگی شروع می شود.

در صورت مصرف صحیح داروها، اکثر موارد صرع به خوبی کنترل شده و فرد قادر به ادامه یک زندگی طبیعی خواهد بود.

● علایم شایع صرع کدامند؟

صرع به چند نوع مختلف تقسیم می شود که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند برخی انواع آن عبارتند از :

▪ صرع کوچک:

غالباً در کودکان رخ می دهد به این صورت که کودک یک باره تمام فعالیت های خود را رها می کند و حدود یک دقیقه به یک نقطه خیره می شود، بدون اینکه بفهمد در اطراف او چه می گذرد.

▪ صرع بزرگ:

در تمام سنین ممکن است رخ دهد. فرد هوشیاری خود را از دست می دهد، عضلات بدنش بدون اختیار دچار تکان های شدید و غیر قابل کنترل می شوند، امکان دارد فرد کنترل ادرار را نیز از دست بدهد و خود را خیس کند. این حملات چند دقیقه طول می کشد و غالباً فرد به خواب عمیقی فرو می رود یا گیج است، ممکن است قبل از شروع حمله فرد حالت هایی را احساس کند مثل عصبی شدن، اختلال بینایی، احساس بو یا شنیدن صدایی خاص.

▪ صرع کانونی:

قسمت خاصی از بدن دچار تکان های غیر قابل کنترل می شود. ممکن است به تمام بدن گسترش یابد ولی فرد هوشیاری اش را از دست نمی دهد.

▪ صرع لوب گیجگاهی :

فرد رفتاری غیر طبیعی از خود نشان می دهد که با رفتار عادی اش همخوانی ندارد. مثل عصبی شدن شدید، خندیدن بدون دلیل، یا حرکاتی عجیب در بدن مثل حرکات جویدن غیر طبیعی.

● علت صرع چیست؟

در ۷۰% موارد صرع علت خاصی برای آن یافت نمی شود. علت های دخیل در ۳۰% باقی مانده عبارتند از آسیب به مغز هنگام تولد یا قبل از آن، ضربه به سر، تب بالا، سوء مصرف الکل، عفونت و تومور مغزی، مسمومیت شیمیایی، سابقه خانوادگی صرع و استفاده از مواد روان گردان

● اصول کلی درمان:

در ابتدا اقدامات تشخیصی مثل سی تی اسکن یا ام آر آی مغز، و آزمایش خون بر حسب صلاح دید پزشک ممکن است انجام شود تا علت بیماری مشخص شود.

درمان صرع عبارت است از: دارو درمانی بر حسب نوع صرع و مصرف منظم دارو از فعالیت و کار در محل هایی مثل بلندی ها و کنار آب پرهیز کنید.

در مورد رانندگی کردن بهتر است پزشک معالج بر اساس وضعیت حمله ها تصمیم بگیرد.

رژیم غذایی خاصی توصیه نمی شود. الکل ممکن است اثر داروها را کاهش داده باعث بروز حمله صرع شود.

● در صورت مواجهه با فردی در حال تشنج چه باید کرد؟

فرد را در صورتی که هوشیاری از دست داده باشد به پهلو بخوابانید و زیر سر او بالش یا جسم نرمی قرار دهید. سعی نکنید دهان او را به زور باز کنید تا چیزی بین دندانهایش قرار دهید چون در بسیاری از موارد این کار به دندانها و فک او آسیب می زند. در کنار او بمانید تا حمله تشنج قطع شود. در صورتی که تشنج طولانی شده یا مجدداً شروع شد فوراً با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.