دیار عاشقان

تکمیل روحیه

دیار عاشقان

تکمیل روحیه

فولیک اسید یا ویتامین B9

مرکز تخصصی طراحی و چاپ

چاپ عرفان (ادیب)

چاپ در سنندج

  کردستان ایران و عراق - سلیمانیه و هولیر

طراحی حرفه ای و چاپ انواع کارت ویزیت :

یوی، سلفون براق، سلفون مات، لیبل ، کتان آلمانی، سوسماری، لمینت کوچک، لمینت براق بزرگ، لمینت مات بزرگ، لمینت برجسته، لمینت گرد، لمینت مثلثی، لمینت مواج، لمینت دو گوش گرد، شیشه ای ، پی وی سی، سه بعدی،

طراحی و چاپ ،  تابلو -بنر و فلکس- پوستر - سربرگ - فاکتور و ....

دفتر : سنندج - خیابان نمکی، پایین تر از شعبه مرکزی بیمه دانا ، ابتدای کوچه اتحاد چاپ عرفان (ادیب)
کارگاه : شهرک صنعتی شماره 3 خیابان دوم گلزار غربی
 تلفن: 
3280948 0871   همراه:  09183737553  (ادیب مرادی)


پربازدیدترین سایت استان کردستان(برترین وب ایران در سال 89)  

برای ورود ب سایت اصلی ابتدا اینجا را کلیک کرده سپس گزینه yes را بزنید ( یازده هزار صفحه مطلب در این وب موجود می باشد)

چاپ در سنندج چاپخانه عرفان(ادیب) کردستان

مرکز تخصصی طراحی و چاپ انواع کارت ویزیت، پوستر، سربرگ، بنر، فلکس و طراحی سایت

فولیک اسید، اسید فولیک، قرص و مکمل آهن، فروس سولفات، جگر، شیر، جعفری، عدس، روش مصرف

فولیک اسید، اسید فولیک، قرص و مکمل آهن، فروس سولفات، جگر، شیر، جعفری، عدس، روش مصرف

 

چرا به اسید فولیک نیاز دارم؟

مصرف فولیک اسید که به آن فولات یا ویتامین B9 نیز گفته می شود، یکی از موادی است که سبب پیشگیری از بروز اختلالات در تکامل لوله عصبی در جنین می شود؛ اتفاقی که سالانه از هر 1000 بارداری ممکن است یکی را درگیر کند. مطالعات نشان می دهند که مصرف فولیک اسید طی بارداری موجب کاهش یا پیشگیری از بروز اختلالات عصبی در جنین می شود که ناشی از بسته شدن نامناسب لوله عصبی در اوایل بارداری است. برخی از این اختلالات عبارتند از : اسپینا بیفیدا ( باز باقی ماندن قاعده مهره ها که سبب نمایان شدن نخاع و اعصاب می شود)؛ انانسفالی (عدم وجود مغز و نخاع به صورت مادرزادی)؛ و انسفالوسل (بیرون زدگی مغز داخل حفره ای در جدار جمجمه). در مادرانی که یک ماه پیش از باردار شدن مقدار دوز پیشنهاد شده (400 میکروگرم روزانه) اسید فولیک را مصرف کرده و آنرا تا پایان سه ماهه اول ادامه داده اند وقوع این بیماریها در جنین کمتر گزارش شده است. همین یک دلیل کافیست تا هر خانم باردار حتی پیش از بارداری مصرف این ماده را آغاز کند. به علاوه برخی از مطالعات نیز افزایش احتمال وقوع سقط، شکاف لب یا کام، اختلالات اندامها و انواع خاصی از اختلالات قلبی را در نوزادان مادرانی که به نظر می رسیده در طول بارداری به اندازه کافی فولیک اسید مصرف نکرده اند، نشان داده است.

بدن شما برای ساختن، ترمیم و عملکرد مناسب DNA به این ماده غذایی نیاز دارد. DNA نقشه ژنتیک ما را تشکیل می دهد و سنگ بنای اولیه سلولهاست، بنابراین در وضعیت بارداری که سلولها بشدت در حال تکثیر و رشد هستند به مقدار زیادی اسید فولیک نیاز خواهد بود. از سوی دیگر اسید فولیک در یک روند متابولیک پیچیده دیگر نیز نقش دارد که در آن یک اسید آمینه به نوع دیگری تبدیل می شود و در صورت کمبود فولات در بدن ممکن است ازدیاد آن منجر به اختلالاتی در لخته شدن خون، جدا شدن جفت، سقط های مکرر و مرده زایی شود. در آخر اینکه فولیک اسید در ساخته شدن گلبولهای قرمز خون هم نقش دارد و کمبود فولیک اسید موجب بروز کم خونی در مادر نیز می شود. ممکن است در چند قلویی ها و یا هنگامی که مادر نیاز بیشتری به این ماده دارد (مانند بیماری کرون یا اعتیاد به الکل)، مصرف فولیک اسید اضافی ضرورت پیدا کند.

علائم کمبود این ماده چیست؟

علائم ناشی از کمبود اسید فولیک ممکن است بصورت مخفی باشد و علائم اختصاصی برای تشخیص آن وجود نداشته باشد. ممکن است فرد دچار اسهال، کاهش اشتها، از دست دادن وزن، ضعف، زخم در دهان و زبان، سردرد، تپش قلب و تحریک پذیری شود. اگر مقدار کمبود اسید فولیک در بدن شما در حد خفیف باشد حتی ممکن است هیچ علامت بارزی نداشته باشید، در حالیکه تاثیر نامناسب بر جنین در حال رشد و تکامل بسیار قابل توجه و وخیم خواهد بود. به همین دلیل است که همه زنان در سنین باروری باید اسید فولیک مصرف کنند حتی اگر به نظر می رسد از نظر سلامتی مشکلی ندارند.

به چه مقدار اسید فولیک نیاز دارم؟

یک ماه قبل از اینکه اقدام به شروع بارداری کنید، باید روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک را برای کاهش خطر اختلالات لوله عصبی در جنین مصرف کنید. تکامل لوله عصبی از حدود هفته سوم پس از لقاح آغاز می شود و این ممکن است همزمان با وقتی باشد که شما تازه از بارداری خود با خبر شده اید. از آنجا که نسبت زیادی از بارداری ها ممکن است بدون برنامه ریزی قبلی اتفاق افتد صاحب نظران بهداشت عمومی معتقدند که کلیه زنان در سنین باروری بهتر است بطور روزانه اسید فولیک مصرف کنند.

از زمانی که شما باردار می شوید این مقدار حتی افزایش می یابد و شما باید روزانه 600 میکروگرم تا 1 میلی گرم اسید فولیک مصرف کنید. از آنجا که اسید فولیک یک ویتامین محلول در آب است، بدن مقادیر بیشتر از نیاز را دفع می کند و به همین دلیل نیز برای مدت زیادی در بدن ذخیره نمی شود و باید هر روز آن را جایگزین کرد.

یک مطالعه نشان داده است که میزان فولات در خون زنان باردار چاق کمتر از زنان لاغر و کوچک جثه است و همچنین احتمال بروز اختلالات لوله عصبی در نوزادان مادران چاق بیشتر است. اما هنوز رابطه قطعی میان این دو موضوع کاملا مشخص نشده است.

خانمهایی که دارای فرزندی با اختلال لوله عصبی هستند ریسک بالاتری دارند تا در بارداری بعدی نیز این مساله برای جنین بوجود آید. بنابراین به این گروه از زنان باردار توصیه می شود که حدود ده برابر افراد عادی یعنی روزانه 4 میلیگرم اسید فولیک مصرف کنند و مانند سایرین مصرف آنرا از یک ماه قبل از بارداری شروع کرده و تا حداقل پایان سه ماهه اول بارداری ادامه دهند.

آیا لازم است که قرصهای مکمل ویتامینی مصرف کنم؟

قطعا شما به مصرف روزانه اسید فولیک بصورت قرص مکمل نیاز دارید. حتی اگر فردی باشید که از میوه ها و سبزیجات تازه به اندازه کافی مصرف می کنید بهتر است این ماده را بصورت قرص نیز به تغذیه روزانه خود اضافه کنید. اگر تهوع اوایل بارداری مانع از مصرف مرتب ویتامینهای مخصوص این دوره می شود حداقل می توانید قرص اسید فولیک را بطور جداگانه تهیه کرده و با توجه به کوچک بودن آن به سادگی میل نمائید.

بهترین منابع غذایی آن کدامند؟

برخی فرآورده های غلات مانند برخی انواع آرد، غلات مورد مصرف در صبحانه و پاستاها با فولیک اسید غنی می شوند. اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما در رفع نیاز به اسید فولیک کمک کند. مصرف روزانه یک فنجان غلات غنی شده با صبحانه همراه شیر و نوشیدن یک لیوان آب پرتقال می تواند نیمی از نیاز روزانه شما به فولیک اسید را برآورده کند. برخی مواد دیگر که به صورت طبیعی حاوی اسید فولیک هستند عبارتند از : میوه ها مانند پرتقال و توت فرنگی، بنشن مانند عدس، مخمر آبجو، سویا، فرآورده های غلات و سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و مارچوبه.

 

 




اسید فولیک که به نام های فولات یا ویتامین B9 نیز خوانده می شود برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و سلول ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان های مشخصی حفظ می کند.
در فرآورده های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیک از بین می رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می تواند محتوای اسید فولیک آن را از بین ببرد.

فواید ویتامین B9 یا اسید فولیک


اسید فولیک در درمان و مقابله با بسیاری از بیماریها، شامل موارد زیر، کمک کننده است:

  • نقایص مادرزادی، میزان پایین اسید فولیک با نقایص موقع تولد همراه است. نیمی از نقایص لوله عصبی (نظیر اسپینا بیفیدا) قابل پیشگیری است اگر زنان در سن باروری از اسید فولیک در رژیم غذایی شان استفاده کنند. مطالعات نشان می دهد که میزان اسید فولیک مورد نیاز برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی از طریق مکمل های ویتامینی بسیار راحت تر قابل دسترسی است تا منابع غذایی به تنهایی.
  • حمله و سکته قلبی، اسید فولیک برای پاک کردن خون از ماده ای به نام هوموسیستین ضروری است. میزان بالای هوموسیستین خطر بیماریهای قلبی و سکته قلبی را افزایش می دهد.
  • سرطان ها، سطح پایین اسید فولیک، در ایجاد سرطان مخصوصاً سرطانی کردن رحم ، ریه و روده بزرگ نقش دارد.
  • پوکی استخوان، فقدان اسید فولیک و در نتیجه افزایش هوموسیستین باعث ضعف استخوانها شده آنها را مستعد شکستگی می کند.
  • افسردگی و دیگر مشکلات ذهنی، اسید فولیک برای عملکردمغزمهم است. این ویتامین خلق، خواب و اشتها را تنظیم می کند. افزایش سطح اسید فولیک و در بعضی افراد، مخصوصاً اشخاص مسن باعث علایم روانی یا ذهنی منفی بر عکس میشود. اسید فولیک یک اثر ضد افسردگی خفیف دارد و مصرف مکمل های اسید فولیک در بهبود اثر داروی پروزاک مؤثر است.
  • جلوگیری از کم خونی که می تواند باعث کاهش تعداد سلولهای قرمز خون شود، کمک به درمان سردرد، بهبودروماتیسم مفصلی، کمک به درمان ناباروری، کمک به درمان آکنه و مفید برای افراد مبتلا به ایدز.


نحوه مصرف


اسید فولیک به صورت قرص و در صورت صلاحدید پزشک به صورت تزریقی قابل استفاده است. قرص ها در مقدارهای 40 تا 1000 میکروگرم در دسترس هستند. میزان مجاز توصیه شده (RDA) برای اسید فولیک بستگی به سن و جنس دارد. در صورت حامله بودن، میزان کافی اسید فولیک باید استفاده شود. قبل از شروع مصرف مکمل های اسید فولیک یا دادن آن به بچه ها، با پزشک مشورت کنید.

میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA)

  • شیرخواران زیر 6 ماه: 25 میکروگرم
  • 6 تا 12 ماه: 35 میکروگرم
  • بچه های 1 تا 3 سال: 50 میکروگرم
  • بچه های 4 تا 6 سال: 75 میکروگرم
  • بچه های 4 تا 6 سال: 75 میکروگرم
  • پسران و دختران 11 تا 14 سال 150 میکروگرم
  • مردان 15 سال و بالاتر: 400 میکروگرم
  • زنان 15 سال و بالاتر: 400 میکروگرم
  • خانم های حامله: 400 میکروگرم
  • زنان شیرده: 280 میکروگرم


منابع غذایی ویتامین B9


غذاهایی که شامل میزان چشمگیری از اسید فولیک هستند شامل ؛ جگر، عدسی،سبوس برنج ، مخمر آبجو، آرد سویا، نخود چشم سیاه، لوبیای مرمری، لوبیا قرمز، بادام زمینی، اسفناج ، برگ شلغم، گندم و مارچوبه .

موارد احتیاط


اسید فولیک ندرتا ً‌سمی است. مصرف زیاد آن (بیشتر از 15 میلی گرم) می تواند باعث مشکلات معده، مشکلات خواب، واکنش های پوستی و تشنج شود. مکمل های اسید فولیک کمبود ویتامین B12را که می تواند باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی شود، مخفی نگه دارد. مکمل های اسید فولیک باید همیشه ویتامین B12 نیز به همراه داشته باشند.

کمبود اسید فولیک عاملی برای بروز آلزایمر و پارکینسون


آلزایمر، بیماری فراموشی است، بیماری که در اثر آن فرد قدرت تفکرش را از دست داده و نزدیکان خود را به خاطر نمی آورد و گاهی به دلیل ناتوانی در استفاده از ذهن میمیرد .
طی تحقیقاتی مشخص شد میزان اسید فولیک در خون افراد مبتلا به آلزایمر پائین است و در تحقیق دیگری مشاهده شد مصرف کم سبزیجات سبز رنگ موجب افت اسید فولیک خون و بروز لخته های خونی در مویرگ های مغز و آسیب به بافت مغز می شود که فراموشی را در پی دارد.
همچنین کمبود دریافت اسید فولیک به بروز پارکینسون در موشهای تحت بررسی در آزمایشگاه انجامید . مطالب فوق اهمیت مصرف اسید فولیک را نشان می دهد .

تداخل های احتمالی


 

 {multithumb}یکی از بهترین پیشگیرنده های سکته است. درسطح کم، جریان خون بدن را روان نگه می دارد و اجازه ی توقف به آن نمی دهد...

 

اسید فولیک

این ویتامین B یکی از بهترین پیشگیرنده های سکته است. درسطح کم، جریان خون بدن را روان نگه می دارد و اجازه ی توقف به آن نمی دهد. اما چطور؟ فولیک اسید، هومو سیستئین که ترکیبی مرتبط با بیماری های قلبی و آلزایمر است را حل می کند. تحقیقات نشان می دهد که مردانی که از دوز بالای اسید فولیک استفاده می کنند، نسبت به کسانی که فقط مقدار کمی از این ماده را مصرف میکنند، تا %30 کمتر به سکته مبتلا می شوند.

اما این همه ی فواید اسید فولیک نیست. تحقیقات جدید آلمانی ها نشان داده است که اسید فولیک می تواند باعث افزایش عملکرد شناخت شود، حتی در افراد میانسال. همچنین به بدن برای هضم، استفاده، و سنتز پروتئین هایی که باعث رشد ماهیچه ها می شود کمک میکند. اسید فولیک در تولید گلبول های قرمز خون نیز لازم است و همچنین در بالا بردن سطح انرژی و عملکرد سیستم قلبی-عروقی نیز تاثیرگذار است. و بالاخره اسید فولیک از سوزش قلب جلوگیری میکند و جایگزین مواد مغذی از دست رفته بدن می شود که همه ی اینها باعث می شود سیستم گوارش بهتر کار کند.

اسید فولیک به همراه ویتامین B12 و ویتامین C به هضم غذا و استفاده ی بدن از پروتئین و ساخت پروتئین در زمان لازم کمک می کند. اسید فولیک برای ساخت گلبول های قرمز خون و DNA (که عمل کنترل وراثت را انجام می دهد و راهنمایی برای فعالیت های سلول ها می باشد)نیز لازم است.

این ویتامین عمل ساخت و نگه داری سلول ها را بر عهده دارد. این وظیفه در هنگام تقسیم سلولی و رشد بسیار مهم است، پس مصرف آن برای زنان باردار و نوزادان ضروری است.

اسید فولیک همچنین در رشد بافت ها کمک می کند و باعث درست عمل کردن سلول ها می شود. این ویتامین در زمانی که بدن احتیاج به غذا خوردن دارد، موجب افزایش اشتها می شود و به همین ترتیب اسیدهای هضم کننده غذا را می سازد.

مکمل(قرص) اسید فولیک در درمان بی نظمی های وابسته به کمبود اسید فولیک استفاده می شود. اسید فولیک برای درمان زخم های پا و مشکلات قاعدگی نیز تجویز می شود.

اسید فولیک در تکامل رشد جنین بسیار با اهمیت می باشد. رشد طناب نخاعی و مغز جنین در گرو مصرف اسید فولیک توسط مادر می باشد.

اغلب زنانی که می خواهند باردار شوند و زنان باردار، باید مکمل اسید فولیک مصرف کنند. دادن این ویتامین به زنان باردار بسیار مفید است، چرا که از ناهنجاری های عصبی زمان تولد، مانند نقص لوله عصبی نوزادان(اسپینا بیفیدا) جلوگیری می کند.

زنان باید مکمل اسید فولیک را 2 تا 3 ماه قبل از بارداری و در 3 ماهه اول بارداری مصرف کنند، مخصوصا زنانی که سابقه ناهنجاری های عصبی در اقوامشان وجود دارد و زنانی که داروهای خاصی را مصرف می کنند، مثل برخی از داروهای ضد صرع .

اسید فولیک و ویتامین B12

مکمل اسید فولیک برای کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 مفید است.

اما این مکمل بر روی تغییرات و ناهنجاری های عصبی ناشی از کمبود ویتامین B12 اثری ندارد. برای درمان این ناراحتی های عصبی تنها مصرف ویتامین B12 مفید است.

کمبود اسید فولیک

کمبود اسید فولیک وقتی پیدا می شود که مصرف منابع غذایی این ویتامین جوابگوی نیاز بدن نباشد و یا فولات دفع شده از بدن زیاد باشد.

کمبود فولات در زنان باردار، منجر به کاهش وزن تولد، نوزادان نارس و دچار نقص لوله ی عصبی جنین می گردد. 

در نوجوانان، کمبود فولات منجر به آنمی (کم خونی) می شود.

از دیگر علایم کمبود این ویتامین در بدن می توان کمبود اشتها ، اسهال، کمبود وزن، ضعف، سردرد، زود رنجی، فراموشی و ..... را نام برد.

دریافت زیاد اسید فولیک

زیادی اسید فولیک هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد، زیرا که اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود.

اما بعضی از شواهد نشان می دهد که زیادی اسید فولیک می تواند موجب تشنج در افرادی شود که از داروهای ضد تشنج استفاده می کنند.  لذا کسانی که دارو مصرف می کنند، باید با پزشک خود در مورد مصرف قرص اسید فولیک مشورت کنند.

فولیک اسید، اسید فولیک، قرص و مکمل آهن، فروس سولفات، جگر، شیر، جعفری، عدس، روش مصرف

+ نوشته شده در  چهارشنبه 2 آذر1390ساعت   توسط ادیب مرادی  |  آرشیو نظرات

فولیک اسید، اسید فولیک، قرص و مکمل آهن، فروس سولفات، جگر، شیر، جعفری، عدس، روش مصرف

فولیک اسید، اسید فولیک، قرص و مکمل آهن

فولیک اسید، اسید فولیک، قرص و مکمل آهن، فروس سولفات، جگر، شیر، جعفری، عدس، روش مصرف

همانطور که می دانید ، کم خونی یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر بسیاری از زنان ایرانی می باشد .

در خون انسان سلولهایی به نام گلبولهای قرمز موجود است که حامل اکسیژن مورد نیاز اندامهاست . در صورتیکه تولید گلبولهای قرمز در بدن کاهش یابد ، فرد مبتلا به کم خونی می شود که علائم آن ضعف ، رنگ پریدگی و خستگی زود رس است .  طی تحقیقاتی که در سال 1945 برروی کم خونی انجام شد دریافتند ، کمبود اسید فولیک*(B9)  یکی از عوامل ایجاد کننده نوع خاصی از کم خونی است که کم خونی ماکروستیک** نام دارد . کمبود اسید فولیک موجب کاهش تولید گلبولهای قرمز شده و گلبولهای تولید شده بزرگتر و کم رنگ تر از حد طبیعی می شوند. نوع دیگر کم خونی ناشی از کمبود دریافت عنصر آهن است که در مبحث مربوط به خود شرح داده خواهد شد . در صورتیکه فرد مبتلا به کم خونی با تشخیص پزشک از نوع آن اطلاع یابد می تواند با مصرف مواد غذایی غنی ، به درمان کم خونی خود کمک کند .

اسید فولیک در ساخته شدن گلبولهای قرمز و سفید مؤثر است ، از اینرو دریافت میزان کافی آن در درمان کم خونی و افزایش ایمنی بدن بسیار مؤثر است .

این ویتامین در مواد غذایی مختلف یافت می شود و به صورت آزمایشگاهی نیز می توانند آنرا تولید کنند . پس از خوردن، از قسمت ابتدای روده جذب می شود و توسط جریان خون به کبد رفته ، در آنجا ذخیره می گردد . میزان اسید فولیک موجود در کبد تأمین کننده نیاز 4 تا 5 ماه بدن ما است . عملکرد اسید فولیک چیست و چرا کمبود آن موجب کم خونی می شود ؟عمل اسید فولیک شرکت در تولید پروتئین در بدن است . نقش دیگر آن در ساخته شدن اسیدهای نوکلئیک***است.
 اسیدهای نوکلئیک در هسته سلول قرار دارند و انتقال دهنده صفات ارثی می باشند . اسید فولیک با قابلیت جابجایی واحدهای تک کربنه در همانند سازی ژنها نقش دارد . در بخشهایی از بدن که تکثیر سلولی سریع دارند مانند گلبولهای قرمز و سفید، سلولهای دیواره دستگاه گوارش و ادراری ، اسید فولیک بیشتر مورد نیاز است . کمبود اسید فولیکعوارض کمبود طولانی مدت آن در یک فرد بالغ ،کم خونی،متورم وقرمز شدن زبان، اختلالات گوارشی مانند اسهال واختلالات روحی چون افسردگی است و تأثیر کمبود آن  در کودکان نیز کاهش رشددر آنهاست ، تقریباً 10 درصد افراد جامعه مبتلا به درجاتی از کمبود اسید فولیک هستند البته در حدی که علائم بالینی آن بروز نکرده باشد .

فولیک اسید، اسید فولیک، قرص و مکمل آهن، فروس سولفات، جگر، شیر، جعفری، عدس، روش مصرف

سالمندان و نوجوانان کم خوراک در معرض کمبود اسید فولیک هستند .

مصرف اسید فولیک درخانمهایی که قصد باردارشدن دارند و یا مادران باردار در ماههای اول و دوم بارداری بسیار ضروری است . کمبود اسید فولیک موجب ایجاد نقصهای مادرزادی در دستگاه عصبی کودک می شود . خانمهایی که قصد بارداری دارند بهتر است از مکمل اسیدفولیک با تجویز پزشک و مواد غذایی غنی از اسید فولیک مصرف کنند .

میزان مورد نیاز یک فرد بزرگسال400 میکروگرم اسید فولیک در روز است . در سالهای اخیر به دلیل تحقیقاتی که انجام شده استاندارد نیاز روزانه افراد را افزایش داده اند که نشان از اهمیت دریافت این ویتامین دارد . نیاز به اسید فولیک در بارداری و شیر دهی دو برابر می شود .

افرادی که سوخت و ساز بدن آنها بالاست و یا مبتلا به بیماری خاصی چون سلولهای خونی داسی شکل یا سرطان خون هستند ، نیازمند اسید فولیک بیشتری می باشند .

اسید فولیک در اثر نگهداری مواد غذایی در دمای اتاق و پختن به میزان زیادی از بین می رود .

مواد غذایی غنی از اسید فولیک- درجگر ،  قلوه وگوشت بدون چربی بیشترین میزان آن موجود است .

- در حبوباتی چونلوبیا قرمز ،لوبیا سفید وسویا و درسبوس گندم موجود است .

- درسبزیجاتی چون اسفناج، کلم، کاهو، مارچوبه و آرتیشو و درمیوه هایی مثل آب پرتقال تازه و موز موجود است .

- میزان کمی در زرده تخم مرغ و شیر موجود است .

در صورتیکه شما یک غذای حاوی حبوبات به همراه نان سبوس دار مصرف کنید مثل خوردن یک کاسه آبگوشت پر حبوبات با نان سنگک را به همراه  ماست و اسفناجی که حداقل 1 فنجان اسفناج پخته دارد میل نمایید و در بین روز ماءالشعیر بنوشید ، میزان مورد نیازاسید فولیک  بدن شما تأمین خواهد شد .

کارشناس تغذیه

* Folic Acid

 ** Macrocytic

***Nucleic Acid

 

چه مقدار فولیک اسید استفاده نمائیم.

فولیک اسید، اسید فولیک، قرص و مکمل آهن، فروس سولفات، جگر، شیر، جعفری، عدس، روش مصرف

فولیک اسید یک ویتامین B مهم برای زنان بخصوص برای زنانی که باردارهستند و یا قصد بارداری را دارند می باشد.

 

فولیک اسید یک ویتامین B مهم برای زنان بخصوص برای زنانی که باردارهستند و یا قصد بارداری را دارند می باشد. این ویتامین می تواند در پیشگیری از ایجاد نواقص مغزی و نخاعی در جنین مؤثر باشد.

البته فولیک اسید برای مردان و زنان در هر سنی مفید و قابل استفاده می باشد و در بعضی مطالعات نشان داده شده است که در پیشگیری از حمله های قلبی و مغزی و حتی بیماری آلزهایمر و بعضی سرطانها بسیار کمک کننده می باشد.

شما باید همیشه با پزشک خود در خصوص دریافت میزان لازم از این ویتامین مشورت نمائید. البته در ذیل میزان مجاز مصرف این ویتامین بر اساس راهنمایی سازمان سلامت زنان ذکر می گردد:

* زنانی که در سنین باروری هستند400 میکروگرم در روز

* زنانی که باردار هستند600 میکروگرم در روز

* زنانی که درحال شیردهی به کودک می باشند 500 میکروگرم در روز

* زنانی که سابقه ی تولد فرزندی با نقص نخاعی مغزی دارند تحت نظر پزشک ممکن است تا 4000 میکروگرم روزانه مصرف نمایند در صورتیکه تمایل به بارداری مجدد داشته باشند.

زنانی که سابقه تولد فرزندی با نقص مغزی- نخاعی دارند ولی تمایل به بارداری مجدد ندارند روزانه مجاز به مصرف 400 میکروگرم فولیک اسید هستند.

 

 استفاده از فولیک اسید به صورت مکمل توصیه نمی شود و تامین اسید فولیک بدن از طریق برنامه های غذایی برای سلامت افراد، مطلوب تر است.

دکتر "پیام آزاده" در گفت و گو: استفاده زیاد از فولیک اسید به صورت مکمل ها ، به همان اندازه کمبود فولیک اسید مضر است.

وی با بیان اینکه مصرف فولیک اسید به عنوان یک آنتی اکسیدان در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش دارد، گفت: ارتباط بین مصرف فولیک اسید و ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان نیازمند انجام تحقیقات بیشتری در دوره زمانی طولانی مدت در جوامع مختلف است.

این متخصص سرطان یادآور شد: تحقیقات نشان داده است فولیک اسیدی که از طریق برنامه غذایی وارد بدن می شود برای سلامتی کافی است و نیازی به مصرف مکملهای اسید فولیک نیست.

وی گفت: اسید فولیک در ساختن سلول‌های جدید سالم بدن کمک می کند و مصرف کافی این ویتامین برای زنان باردار به منظور پیشگیری از بروز نقایص جدی مادرزادی در جنین ، ضروری است.

در یک تحقیق جدید که در نروژ انجام شده، محققان اعلام کردند: بیماران قلبی که مکمل‌های اسید فولیک و ویتامین ب ‎ ۱۲مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان قرار دارند.

دبیر انجمن سرطان ایران در خصوص نتایج این تحقیق اظهار داشت: اثرات ضد سرطانی اسید فولیک بیشتر قابل قبول است.

وی اضافه کرد: استناد به نتایج چنین تحقیقاتی نیازمند ، انجام دادن این تحقیق در خصوص ارتباط بین مصرف مکمل های فولیک اسید و ابتلا به سرطان ، در جوامع مختلف و در دوره های زمانی طولانی مدت است.

شیر، پرتقال، توت فرنگی، بنشن مانند عدس، سویا، فرآورده های غلات و سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و مارچوبه منابع غذایی اسیدفولیک است.

 

در خون انسان سلولهایی به نام گلبولهای قرمز موجود است که حامل اکسیژن مورد نیاز اندامهاست . در صورتیکه تولید گلبولهای قرمز در بدن کاهش یابد ، فرد مبتلا به کم خونی می شود که علائم آن ضعف ، رنگ پریدگی و خستگی زود رس است . 

طی تحقیقاتی که در سال ۱۹۴۵ برروی کم خونی انجام شد دریافتند ، کمبود اسید فولیک*(B9)  یکی از عوامل ایجاد کننده نوع خاصی از کم خونی است که کم خونی ماکروستیک نام دارد . کمبود اسید فولیک موجب کاهش تولید گلبولهای قرمز شده و گلبولهای تولید شده بزرگتر و کم رنگ تر از حد طبیعی می شوند.

نوع دیگر کم خونی ناشی از کمبود دریافت عنصر آهن است که در مبحث مربوط به خود شرح داده خواهد شد . در صورتیکه فرد مبتلا به کم خونی با تشخیص پزشک از نوع آن اطلاع یابد می تواند با مصرف مواد غذایی غنی ، به درمان کم خونی خود کمک کند .

این ویتامین در مواد غذایی مختلف یافت می شود و به صورت آزمایشگاهی نیز می توانند آنرا تولید کنند . پس از خوردن ، از قسمت ابتدای روده جذب می شود و توسط جریان خون به کبد رفته ، در آنجا ذخیره می گردد . میزان اسید فولیک موجود در کبد تأمین کننده نیاز ۴ تا ۵ ماه بدن ما است.

عملکرد اسید فولیک چیست و چرا کمبود آن موجب کم خونی می شود ؟

عمل اسید فولیک شرکت در تولید پروتئین در بدن است . نقش دیگر آن در ساخته شدن اسیدهای نوکلئیک  است.

اسیدهای نوکلئیک در هسته سلول قرار دارند و انتقال دهنده صفات ارثی می باشند . اسید فولیک با قابلیت جابجایی واحدهای تک کربنه در همانند سازی ژنها نقش دارد . در بخشهایی از بدن که تکثیر سلولی سریع دارند مانند گلبولهای قرمز و سفید ، سلولهای دیواره دستگاه گوارش و ادراری ، اسید فولیک بیشتر مورد نیاز است .

کمبود اسید فولیک

عوارض کمبود طولانی مدت آن در یک فرد بالغ ، کم خونی ، متورم و قرمز شدن زبان، اختلالات گوارشی مانند اسهال و اختلالات روحی چون افسردگی است و تأثیر کمبود آن  در کودکان نیز کاهش رشد در آنهاست ، تقریباً ۱۰ درصد افراد جامعه مبتلا به درجاتی از کمبود اسید فولیک هستند البته در حدی که علائم بالینی آن بروز نکرده باشد .

مصرف اسید فولیک در خانمهایی که قصد باردارشدن دارند و یا مادران باردار در ماههای اول و دوم بارداری بسیار ضروری است .

کمبود اسید فولیک موجب ایجاد نقصهای مادرزادی در دستگاه عصبی کودک می شود . خانمهایی که قصد بارداری دارند بهتر است از مکمل اسید فولیک با تجویز پزشک و مواد غذایی غنی از اسید فولیک مصرف کنند .

میزان مورد نیاز یک فرد بزرگسال ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز است . در سالهای اخیر به دلیل تحقیقاتی که انجام شده استاندارد نیاز روزانه افراد را افزایش داده اند که نشان از اهمیت دریافت این ویتامین دارد . نیاز به اسید فولیک در بارداری و شیر دهی دو برابر می شود .

افرادی که سوخت و ساز بدن آنها بالاست و یا مبتلا به بیماری خاصی چون سلولهای خونی داسی شکل یا سرطان خون هستند ، نیازمند اسید فولیک بیشتری می باشند .

مواد غذایی غنی از اسید فولیک

-  در جگر ،  قلوه و گوشت بدون چربی بیشترین میزان آن موجود است.

-  در حبوباتی چون لوبیا قرمز ، لوبیا سفید و سویا و در سبوس گندم

موجود است . در سبزیجاتی چون اسفناج، کلم، کاهو، مارچوبه و آرتیشو و در میوه هایی مثل آب پرتقال تازه و موز موجود است .

-  میزان کمی در زرده تخم مرغ و شیر موجود است .

در صورتیکه شما یک غذای حاوی حبوبات به همراه نان سبوس دار مصرف کنید مثل خوردن یک کاسه آبگوشت پر حبوبات با نان سنگک را به همراه  ماست و اسفناجی که حداقل ۱ فنجان اسفناج پخته دارد میل نمایید و در بین روز ماءالشعیر بنوشید ، میزان مورد نیازاسید فولیک  بدن شما تأمین خواهد شد .

 

 

اطلاعات عمومی درباره  اسید فولیک:

 

ویتامین B9 یا اسید فولیک که با نام فولاسین و فولات نیز معروف می باشد، اولین بار در سال 1938 به عنوان ماده غذایی ضروری برای  جوجه ها شناخته شد. سپس ثابت شد که این ماده برای سایر حیوانات و انسان نیز ضروری می باشد. این ماده در سال 1945 توسط تی.دی اسپایز مورد مصرف درمانی قرار گرفت.  وی اولین بار اثبات نمود که  اسید فولیک در درمان کم خونی وابسته با بارداری و اختلال در جذب گوارشی تأثیر دارد.مطالعات بعدی این مشاهدات و بررسی ها را تأئید نمودند.

اسید فولیک ماده ای کریستالی، زردرنگ، محلول در آب و پایدار در محیط اسیدی است و از سراسر روده جذب می شود.حدود نیمی از اسید فولیک ذخیره شده در بدن در کبد ذخیره می شود که حدود 15-5 میلی گرم بر کیلوگرم از وزن کبد را شامل می شود.

 

 

 

 

 

 

بدن ما به چه میزان اسید فولیک، روزانه نیازمند است:

 

 

میزان توصیه شده روزانه اسید فولیک (RDA):

 

اطفال:

0-6 ماهه:   روزانه 65 میکروگرم

7-12 ماهه: روزانه 80 میکروگرم

 

کودکان

1-13 سال:  روزانه 150 میکرو گرم

8-4 سال:    روزانه 200 میکروگرم

13-9 سال:  روزانه 300 میکروگرم

 

نوجوانان و بالغین:

آقایان سن 14 سال به بالا: روزانه 400 میکروگرم

خانمها سن 50-14 سال: روزانه 400 میکروگرم

خانمها سن 50 سال به بالا: روزانه 400 میکروگرم

 

 

 

 

 

 

 

 

نقش اسید فولیک در سلامتی:

 

 

-         درتشکیل گلبولهای قرمز خون:

اسید فولیک بصورت ترکیب با ویتامین B12، جهت تشکیل، بلوغ و تکثیر گلبولهای قرمز مورد نیاز است.

 

-         دررشد و تکامل:

اسید فولیک جهت رشد و تقسیم سلولهای بدن، خصوصاً سلولهای عصبی و جهت تولید تعدادی از واسطه های عصبی (نورو ترانسمیتر) ضروری است. همچنین درتولید اسید های نوکلئیک شامل DNA وRNA که مسئوول انتقال صفات وراثتی  می باشند مورد نیاز است.

-         متابولیسم پروتئین:

اسید فولیک در متابولیسم پروتئین نقش فعالی دارد و باعث تقویت  رشد طبیعی  در بدن می گردد. متابولیسم تعدادی از اسیدهای آمینه ضروری نیازمند کوآنزیم های فولات می باشد. سنتز متیونین از هموسیستئین به کوآنزیم فولات وآنزیم وابسته به ویتامین B12 نیازمند است. بنابراین کمبود فولات می تواند باعث کاهش سنتز متیونین و افزایش تولید هموسیستئین گردد. افزایش میزان هموسیستئین می تواند به عنوان یک فاکتور خطر جهت ایجاد بیماری های  قلبی و سایر بیماری های مزمن گردد.

 

-         تقویت سیستم ایمنی:

اسید فولیک در ایجاد آنتی بادیهایی که در پیشگیری و درمان عفونتها نقش دارند تأثیر دارد.

 

-         سلامت پوست و مو:

اسید فولیک در حفظ سلامت پوست و ناخن و کمک به پیشگیری از سفید شدن زودرس مو موثر شناخته شده است.

 

-         سلامتی دردوران بارداری:

اسید فولیک، تنها ماده غذایی ضروری برای خانمهای باردار و تکامل جنین در آنها می باشد. در حقیقت مصرف میوه جات تازه و سبزیجاتی که غنی از فولات می باشند، از زمان لقاح تخم و شروع رشد جنین تا پایان دوران باردرای، بهترین راه جهت اطمینان از حفظ سلامت دوران بارداری می باشد. هم چنین اسید فولیک باعث بهبود شیردهی در زنان می گردد. مکملهای غذایی حاوی اسید فولیک می توانند در درمان کمبود اسید فولیک، خصوصاً مشکلات دوران قاعدگی و زخم های پا مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 کمبود اسید فولیک:

 

کمبود اسید فولیک موجب بروزکم خونی می گردد که اغلب در خانمهای باردار و کودکان اتفاق می افتد. اختلالات پوستی ، ریز ش مو، اختلالات در جریان خون و تیره شدن رنگ پوست، خستگی و افسردگی ذهنی می تواند از علائم کمبود این ویتامین در بدن باشد. اختلالات تولید مثلی مانند سقط جنین خود بخودی، بارداری سخت و افزایش سرعت مرگ و میر کودک،نیز می تواند به علت کمبود اسید فولیک بوجود آید.

کمبود ویتامین B9 می تواند باعث کاهش میل جنسی در آقایان گردد. با توجه به مطالعات انجام شده، ثابت شده است دو سوم از بیماران مسن مبتلا به کمبود اسید فولیک می باشند و یک سوم از بیماران روانی نیز مقادیر پائینی از این ویتامین را در بدن خود دارند. کمبود اسید فولیک، همچنین می تواند باعث ایجاد زوال عقلی گردد.

تقریباً تمامی داروهای ضد تشنج که در درمان صرع استفاده می شوند باعث کاهش میزان اسید فولیک در بدن می گردند. علاوه بر داروهای ضد تشنج، سایر داروها مانند ضد بارداریهای خوراکی، پیریمتامین (داروی ضد مالاریا)، کوتریماکسازول (ترکیب حاوی سولفور) و اتانول (الکل) می توانند باعث ایجاد اختلالا در متابولیسم فولات گردند.

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع غذایی برای اسید فولیک:

 

فولات به طور طبیعی  در منابع غذائی زیر یافت می شود:

-          لوبیا و سبزیجات

-          مرکبات

-          سبوس گندم و سایر حبوبات

-          سبزیجات با برگ سبز و تیره

-          گوشت مرغ، خوک و صدف

-          جگر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 چه افرادی به میزان بیشتری از مکملهای حاوی اسید فولیک نیاز دارند؟

 

به خاطر داشته باشید که:

اسید فولیک به علت تأثیرات سودمند و زیادی که در بدن دارد برای  تمامی افراد مورد نیاز می باشد

 

-          اطفال و کودکان

-          خانمها در دوران بارداری و شیردهی

-          افراد مبتلا به اختلالات قلبی- عروقی

-          افراد مبتلا به آنمیا (کم خونی)

-          بزرگسالان (بالاتر از 65 سال)

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی های علمی صوزت گرفته درباره اسید فولیک:

 

1-      عوارکمبود فولات یا اسید فولیک در بدن

2-      آنمی یا کم خونی مگالوبلاستیک وابسته به کمبود فولات

3-      تاثیر اسید فولیک در پیشگیری از اختلالات دوران بارداری

4-      تاثیر مفید اسید فولیک به هنگام سمیت با متوتروکسات

5-      تاثیر فولات در کاهش علائم و شدت بیماری آلزایمر

6-      تاثیر اسید فولیک در درمان سرطان

7-      تاثیر اسید فولیک در سندرم خستگی مزمن

8-      اثرات سودمند اسید فولیک در افسردگی

9-      تاثیر اسید فولیک در پیشگیری از کاهش شنوایی و ناشنوائی

10- تاثیر اسید فولیک در جلوگیری ازهیپر پلازی لثه ایجاد شده توسط فنی توئین

11-تاثیر اسید فولیک در پیشگیری ازسکته مغزی

12- تاثیر اسید فولیک در بیماریهای عروقی در اثر افزایش هموسیستین در خون

13-تاثیر اسید فولیک در کاهش عوارض ویتیلیگو (Vitiligo)

فولیک اسید، اسید فولیک، قرص و مکمل آهن، فروس سولفات، جگر، شیر، جعفری، عدس، روش مصرف

+ نوشته شده در  یکشنبه 29 آبان1390ساعت   توسط ادیب مرادی  |  آرشیو نظرات

 
google-site-verification: google73a041735b283139.html
استخاره بسیار جالب
لطفا ابتدا نیت کنید
سپس روی یکی از دایره ها کلیک کنید
فالنامه
برای دیدن فال خود ابتدا نیت کنید سپس بر روی یکی از دایره های موجود کلیک کنیدتا فال خود را مشاهده کنید












خطاطی نستعلیق آنلاین

طراحی حرفه ای و چاپ کارت ویزیت - تابلو - پوستر - سربرگ - فاکتور و ....با نازلترین قیمت------ طراحی وب سایت ادارات - شرکتها - مغازه ها - افراد حقیقی و ... فقط 250هزار تومان - جهت سفارش لطفا  اینجا را کلیک کنید

چاپ در سنندج ، چاپخانه در کردستان، کارت ویزیت، پوستر، تابلو، بنر، فلکس، سلفون مات، براق، لمینت، شیشه ای، پی وی سی، سه بعدی، لیبل، برچسپ، کتان، برجسته، فاکتور، سربرگ، چاقی و لاغری، تناسب اندام، مقاله، طراحی، دوستیابی و همسریابی،دوست یابی ، جوک،جک، مقاله، پروژه دانشجویی ، ورزشی، هنری، اس ام اس، سرگرمی ، استان کردستان، فتوشاپ، عکس سنندج، بزرگترین و پربازدیدترین سایت، چاپ ادیب مرادی، ورزشی، گالری عکس ، زیباترین مرد دنیا، علی دایی ، چهره ، تیپ، تیم فوتبال، بانوان، ترجمه متن های ، تفاوت های مذهبی، ازدواج، ترفند موبایل، کدهای مخفی گوشی های چینی، تفاوت زبان، زنان و مردها، رنگ موهای جذاب سال ، علاقه زوجین ، خوابیدن ،روشهای افزایش قد بصورت طبیعی، آموزش حرف زندن با دخترها و دختر بازی، اصول ست کردن لباس، فرمولها و فاکتورهای ، خواب، زیبایی . طلا ، قد و وزن، بدنسازی، پرورش، عقیده، عقب، خود ارضایی ، فواید، بوسه، زناشویی، چربی های شکم، شعله، تمایلات جنسی ،شگفت‌انگیز،قرآن، بارداری عمومی ، پزشک، ظاهر، معضل، اجتماعی، جامعه، ایرانی، سفید کننده‌های، دندان، زرد، نشانه های، عمل، موفق، جراحی، بینی، خصوصیات اندازه ، لباس، توصیه هایی ، مو مشکی ها، تست روانشناسی ، اعتیاد، اینترنت، عملکرد مغز، شخصیت، پرده بکارت شما سالم است یا نه، قرعه کشی، سونیا، آموزنده ی زندگی، کاهش درد پریود ، قاعدگی، دوست پسر، عکاسی - ژست عکس گرفتن، آزمایش اسپرموگرام ، اسپرم و باروری ، استخدام، فوری، خیلی قشنگ، مهران مدیری، ابروانی زیبا و فوق‌العاده، صورت را میتوان چاق کرد، انتخاب مدل مو بر حسب شکل صورت، ویتامینها ، زیبایی، کاسکو، طوطوی سخنگو طراحی سایت،صداقت ، معتبر، خیانت، درمان، خانگی ، چین و چروک، تحصیل کرده ، راز، تکان دهنده آسیب، اتومبیل ، جوان، همسر ، چالشها و راهکارها، حل مکعب روبیک ، مکعب جادوی ، مکعب هوش، عکس کودکی هنرمندان ، رسیدن خانمها به ارگاسم، رژیم غذایی گیاهی ، کاهش وزن و تناسب اندام فوری، اسامی مستعار، شخصیتها، مقاله، خرید و فروش ملک در سنندج بصورت آنلاین ، ترفندهای کامپیوتر، سنندج و پاکتهای عجیب، آموزش فتوشاپ، ،HTML، word بخش اول، کد نویسی با جاوا اسکریپت فصل 1، آموزش Access فصل اول، آموزش power point فصل اول، آموزش Excel 2000 بخش اول، آموزش ویندوز xp آدرس، موزیک برای وبلاگ، ، لوگو ، بالا بردن سرعت کامپیوتر، خدمات چاپی ، گربه، خشکل، ویندوز سون ، ویستا، زمان، تاریخچه زبان کردی، نامه های عاشقانه، مدلهای لباس عروس، فوتبال ایران، لینکدونی، ماشینهای خارجی و ایرانی، جوکهای باحال، گوگل، محاسبه قد و وزن ایده آل، کالری مصرفی انواع غذاها، کراتین، زیبا ، مناظر، کمربند، زیباترین و بزرگترین کشتی های دنیا، گره های کراوات، خانه ، اشخاص، معروف ، ست کردن لباس، چهره خوانی، آف های جالب و رمانتیک، راههای افزایش قد، شکل سازی بادست، ثروتمندترینهای ، اسم دخترا و پسرا، عناوین روزنامه های ورزشی، خبرگزاریهای فارسی، موسیقی آنلاین، نیازمندیها، فرم تایید صلاحیت دانشگاه آزاد، متن ترانه های قدیمی، کاریکاتور، سریال نرگس، کدهای مجانی جاوا اسکریپت، حالگیری، شکلکهای یاهو ، مرجع کامل خطاهای مودم، خودکشی زهره بازیگر سریال نرگس، افزایش آمار بازدید ، ساخت لوگو متحرک، هیپنوتیزم ، فایده، پوشیدن، مانتوهای، تنگ، سیر تکاملی ،سیگار ، ، زندگینامه حمید گودرزی، لیست رومهای هر شهر در یاهو مسنجر، اشعار عاشقانه برای آف و اس ام اس، خطای دید ، نیمرو، بی معرفت ، پلاکهای، پلاک خودروها، فروشگاه اینترنتی، فتوشاپ و کرل، روابط دخترها و پسرها، جاذبه های سنندج، انواع مقالات دانش آموزی و دانش جویی ،طرحهای توجیهی، خصوصیات ، زوجهای سینمای ، چت کردن، قسمت ، باشگاههای لیگ برتر ، کلید، میانبر درویندوز، روانشناسی از طریق رنگ چشم ، بازی عاشقانه، تکامل ، هویت و شخصیت، امضا، ، قدم به قدم ، آرایش زیبا، ژورنال آرایش عروس، ، فال عطسه، ژورنال لباس نامزدی، عشق، ، کلید طلایی شیک ، تیپ ، تاتو ، خط چشم، آرایش زیبا و بادوام، زیبایی، یوگای صورت و کاهش چین و چروک ابرو، پر پشت ، تیرگی دور چشم، لکه ها و جوش ها، اعتماد بنفس ، خوشبختی ،نامزدمان ، مرگ ، عزیز، شوخ ، عیب ، سن مناسب ، خوابیدن ،نوزادان ، والدین، بیوگرافی ، جادوگر، قرن، دیوید کاپرفیلد، استاد شجریان، جن، ارواح و اشباح، جهان، بیلیارد، ضرب الامثلهای ، ترجمه انگلیسی، عروسی، ابرونی (طنز)، جوشهای صورت، ابرو خواننده ترکEbro ، باکلاس ، دروغ ،مادر ، بیت شعر ، معنا، متن ، داستان، love story ، بهانه ، المپیک ، منگلها ، کلمات کلیدی ، آمار بازدید، دسپرادو، دعا، خدا ، دوست دارم ، بسم الله ، انواع مقاله در زمینه اقتصاد و مدیریت، کارآفرینی، ادبیات و رمان، کودکان و نوجوانان، حسابداری، زمین شناسی، ورزشی، شخصیتهای برجسته، نانو تکنولوژی، هنر و گرافیک، جغرافیا، حقوق، مکانیک، تاریخ، مذهبی و اسلامی، ریاضیات، اجتماعی و خانوادگی، زمینه شیمی، معماری و عمران، برق و الکترونیک، کامپیوتر و ASP، پزشکی، مهدویت، فیزیک، شبیه ، هنرپیشه ، فشن ،ساعت ، خیابان،گران، جهان، گوناگون، مزایای ، مجرد ، زیستن ، نفوذ ، پیکان اسپرت ، اسپورت، دوربینی، لخت ، خودکشی، طالع بینی مرد متولد فروردین، طالع بینی زن متولد فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند، پیشنهاد، ترشیدگی ، تصاویر ، خطای دید، اورژانس، بارداری، خیانت ، شوهر ، بهینه ، حافظ ، سعدی ، معیارهای ، راننده ، فحش ، جامعه ، نامه ، دانشجو ، سال ،آراستگی ، ورزشگاهها، پوستی لطیف و زیبا، حدیث فولادوند، هدیه تهرانی، هانیه توسلی، پرویز پرستویی، پارسا پیروز فر، محمد رضا گلزار، مهناز افشار، حسام نواب صفوی، عکس بهرام رادان، آناهیتا همتی، محمد رضا فروتن، مهران مدیری، گلشیفته فراهانی، لونا شاد، نیما شاهرخ شاهی، عطسه ، مشتری، مضرات، سوتین، راز ،میلیونر، پولدار ، بهداشت روان ، تاثیر، تغذیه ، کرد ، ایروبیک، بیماری هپاتیت a، نوشابه های گازدار، افسردگی ،عسل، لایه ازون، تاریخچه موسیقی، هوش ، تقویت ، شتاب 0-100 خودروهای داخل ایران، مهراوه شریفی نیا، محیط طبیعی و جغرافیایی ، تقسیمات ، سیاسی ، اداری ،اقتصادی ، جاذبه ، فامیلی ،خطرناک ، انگشت ، انگشتر، ، جذب ، مدل مو ، برجستگی ، لطیف ، تعجب ،ریمل، مژه، لب ، ســـشـــوار ، آنجلینا جولی خفن ،عقاب ها ،سلطان ،پرندگان، مواد مخدر ، ترم ، معماری مسجد دارالاحسان ، مسجد جامع ، دیابت ، تغذیه ورزشکاران، کلسترول، واکسن ایدز، اعتیاد، دوپینگ ، سیر ، پیاز ، دوپینگ، شیر مادر، مزایای، فاکتور، موفقیت، علاقه ، فراری، لبرون جیمز، ستاره ،بسکتبال LEBRON JAMESt ، حاشیه ، دیوید بکام ، david beckham، نحوه، فعال، سازی، MMS ، مشترکان ، ایرانسل، مقایسه، ستارگان، امروز، سینمای ایران، نامه رضا قرایی ،قوین ترین مرد ، تایپ ، ایدز، هندوانه ،خواص ، زنان ، مردان، بازسازی، فایل ، خراب ، جدیدترین، اخبار ورزشی، علمی، اقتصادی، ایران، فن آوری، هنری، اجتماعی، حوادث، مهمترین ، جهان، کوتاه ، فایده، غول آدیداس ، پوما، ، رضا صادقی، گاف ، سوتی ، صدا ، سیما، شغل ، علی صادقی ، سوزاندن چربی ،سریعتر ، طولانی ، خواب ، طرز، فکر، انسانهای، موفق، اهمیت، اعجاب انگیز، خر و پف، احکام ازدواج موقت ،صیغه، اف 14 تامکت ،افسانه ، آسمانها، مقام زن، دیدگاه اسلام، ریشه یابی، خشونت، خانوادگی، پاکدامنی، غول پیکرترین ، هواپیما ، عاشقانه ترین ، توبه ، استغفار، تفسیر ، معنی ، ریاضیدان ، اقلیدوس، قد بلندترین ، خواص شیر، حیوانات، سلطان جنگل، شیر ، تست ، معشوق ، اشتباهات ، رایج ، بهداشت نرم کننده ، ژل مو و تافت بر موها، اندازه گیری، تیپ بدن، هزینه، استفاده، اینترنت، Dial-up ،ADSL، پرسرعت، خواستگاری، آجیل ، هورامان – اورامانات، هیفا وهبی Hayfa Wehbet ، انواه گره ، پیر ، رنج ، قهرمان، افتادگی گونه ها، سخنان حکیمانه ، پند بزرگان، جملات ، فلسفی ،توپ، وجدان، پاک، استاد فرشچیان ،مینیاتوریست، طب ، خون دماغ، سیر، تالاسمی ، هپاتیت C، سرطان، ، تقلب کردن، شوهرشناسی ، سنَّتی، مدرن، مردن، گند ، قرار، مثلث برمودا ، مخوف، احساس، گرا، قدرت ، مدار، لیست، انتظار، مصطفی زمانی ، حضرت یوسف، مواد رادیواکتیو ، بمب اتم، اثرات ، روانی، اجتماعی، طلاق، کراکCrack t، فرزند، کفش، پاشنه ، حافظه، فوق العاده ، هنرمند، کافی شاپ ، تست جالب، خصوصا ، سنندجی ، استراتژی ،بازاریابی، صاحبان، تجارت ، خُرد آرام ، دعوا ، مشاجره، علل ، زمینه ، گرایش Yahoo Mail ،جدید، تنظیمات ، Internet explore، پیغام های خطا در اینترنت، منفی ، نیازمندیها ، جسیکا البا ، Jessica Alba، نوشابه ، ثروت ، تشریفاتی ، تهران، آموزش مخ زنی، خودروی، مینیاتور، سایپا ، ایران خودرو، ناگفته ، ریزه اندام ، سازش ، نهان، اهرام ثلاثه مصر، فونتهای ، متن ، شب یلد، وحی، بلوغ، بمب اتم و بمب هیدروژنی، مقاله ، توحید، تاریخچه ، هندبال ، قوانین ، صداها، ، هارد ، گوش ، پارتیشن بندی ، fdisk، چت روم ، کالیکلماتور، درخت تکیه ، شگفتی اعداد، انشا ،لئوناردو دی‌کاپریو، اشتباه ،مخرب، مشاجره، درخت کریسمس، شعبده بازی، مفید، همسر داری، خوش تیپ ، شهرام ناظری، هیکلی ، دنیا، گرت، great khali، حسابداری ، کتایون ریاحی ،زلیخا، سفت ، توقعات، ارزیابی ، Page Rank ،کلک ، سیم کارت ، سیارات، منظومه شمسی، حدیث های ،برگزیده، حضرت محمد (ص)، بازار، خوشحال کنیم انتقال ایدز،،عادل فردوسی پور، مهندس ، کارگر، افغانی ، قلنج ، کمر ، گرفتگی، عضلات، گالری، لیلا بلوکات. مصاحبه ، عید نوروز ، ماهواره، امید، شناسایی، دروغگو ، نگاه، ،متحول ،زندگی، قاتلین، بالفطره، استانها، مختلف، فیلم ، موسیقی ، بی نظیر، پاپیون، اصطلاحات، شامپو،درج، ویاگرا، اعتباری ، پیراهن ، بی خوابی زایمان ، طبیعی، شغل معلمی،معلم، ساده ، ضد حال های ،ایده ال ،اتاق خواب، عاطفی ، لذت بخش، بیکاری، مکالمه، لبخند، قشنگ ، آشکار ، رابطه جنسی ، صمیمیت، هنرپیشگان، اراذل ، اوباش,کارت پستال عاشقانه، بابدحجابی,دکوراسیون, آشپزخانه, دخترانه, دیجیتالی,صحنه های جذاب ورزشی,عکس ماشین, عکس موتور,گالری دسته گل عروس,دکوراسیون منزل,دکوراسیون اتاق خواب,گالری کفش خانمها,گالری طلا و جواهرالات,گالری لباس مجلسی خانمها ,عکس بچه ها,مدل لباس و آرایش,کارت عروسی, عکس گلهای زیبا و رویایی,تصاویری زیبا از طبیعت,عکس های فانتزی,دکوراسیون حمام ، آشپزخانه ، اتاق خواب،عروسی,کاریکاتور,جن و ارواح,عکس های جدید و داغ روز,مهدی سلوکی,مهناز افشار,بهرام رادان,بهنوش بختیاری,هدیه تهرانی,هانیه توسلی,گلزار,بهاره رهنما,نیوشا ضیغمی,شیلا خداداد,امین حیایی,محمدرضا گلزار,الناز شاکر دوست,نیکی کریمی,گلشیفته فراهانی,پوریا پورسرخ,حامد کمیلی,مهران مدیری,امپراتور دریا,ستاره اسکندری,یانگوم,شقایق دهقان,افسانه بایگان,فاطمه معتمد آریا,آناهیتا نعمتی,کامبیز دیرباز,شهاب حسینی,محمد رضا فروتن,نیما شاهرخ شاهی,حمید گودرزی,شادمهر عقیلی,کامران هومن چاپ در سنندج ، چاپخانه در کردستان، کارت ویزیت، پوستر، تابلو، بنر، فلکس، سلفون مات، براق، لمینت، شیشه ای، پی وی سی، سه بعدی، لیبل، برچسپ، کتان، برجسته، فاکتور، سربرگ، چاقی و لاغری، تناسب اندام، مقاله، طراحی، دوستیابی و همسریابی،دوست یابی ، جوک،جک، مقاله، پروژه دانشجویی ، ورزشی، هنری، اس ام اس، سرگرمی ، استان کردستان، فتوشاپ، عکس سنندج، بزرگترین و پربازدیدترین سایت، چاپ ادیب مرادی، ورزشی، گالری عکس ، زیباترین مرد دنیا، علی دایی ، چهره ، تیپ، تیم فوتبال، بانوان، ترجمه متن های ، تفاوت های مذهبی، ازدواج، ترفند موبایل، کدهای مخفی گوشی های چینی، تفاوت زبان، زنان و مردها، رنگ موهای جذاب سال ، علاقه زوجین ، خوابیدن ،روشهای افزایش قد بصورت طبیعی، آموزش حرف زندن با دخترها و دختر بازی، اصول ست کردن لباس، فرمولها و فاکتورهای ، خواب، زیبایی . طلا ، قد و وزن، بدنسازی، پرورش، عقیده، عقب، خود ارضایی ، فواید، بوسه، زناشویی، چربی های شکم، شعله، تمایلات جنسی ،شگفت‌انگیز،قرآن، بارداری عمومی ، پزشک، ظاهر، معضل، اجتماعی، جامعه، ایرانی، سفید کننده‌های، دندان، زرد، نشانه های، عمل، موفق، جراحی، بینی، خصوصیات اندازه ، لباس، توصیه هایی ، مو مشکی ها، تست روانشناسی ، اعتیاد، اینترنت، عملکرد مغز، شخصیت، پرده بکارت شما سالم است یا نه، قرعه کشی، سونیا، آموزنده ی زندگی، کاهش درد پریود ، قاعدگی، دوست پسر، عکاسی - ژست عکس گرفتن، آزمایش اسپرموگرام ، اسپرم و باروری ، استخدام، فوری، خیلی قشنگ، مهران مدیری، ابروانی زیبا و فوق‌العاده، صورت را میتوان چاق کرد، انتخاب مدل مو بر حسب شکل صورت، ویتامینها ، زیبایی، کاسکو، طوطوی سخنگو طراحی سایت،صداقت ، معتبر، خیانت، درمان، خانگی ، چین و چروک، تحصیل کرده ، راز، تکان دهنده آسیب، اتومبیل ، جوان، همسر ، چالشها و راهکارها، حل مکعب روبیک ، مکعب جادوی ، مکعب هوش، عکس کودکی هنرمندان ، رسیدن خانمها به ارگاسم، رژیم غذایی گیاهی ، کاهش وزن و تناسب اندام فوری، اسامی مستعار، شخصیتها، مقاله، خرید و فروش ملک در سنندج بصورت آنلاین ، ترفندهای کامپیوتر، سنندج و پاکتهای عجیب، آموزش فتوشاپ، ،HTML، word بخش اول، کد نویسی با جاوا اسکریپت فصل 1، آموزش Access فصل اول، آموزش power point فصل اول، آموزش Excel 2000 بخش اول، آموزش ویندوز xp آدرس، موزیک برای وبلاگ، ، لوگو ، بالا بردن سرعت کامپیوتر، خدمات چاپی ، گربه، خشکل، ویندوز سون ، ویستا، زمان، تاریخچه زبان کردی، نامه های عاشقانه، مدلهای لباس عروس، فوتبال ایران، لینکدونی، ماشینهای خارجی و ایرانی، جوکهای باحال، گوگل، محاسبه قد و وزن ایده آل، کالری مصرفی انواع غذاها، کراتین، زیبا ، مناظر، کمربند، زیباترین و بزرگترین کشتی های دنیا، گره های کراوات، خانه ، اشخاص، معروف ، ست کردن لباس، چهره خوانی، آف های جالب و رمانتیک، راههای افزایش قد، شکل سازی بادست، ثروتمندترینهای ، اسم دخترا و پسرا، عناوین روزنامه های ورزشی، خبرگزاریهای فارسی، موسیقی آنلاین، نیازمندیها، فرم تایید صلاحیت دانشگاه آزاد، متن ترانه های قدیمی، کاریکاتور، سریال نرگس، کدهای مجانی جاوا اسکریپت، حالگیری، شکلکهای یاهو ، مرجع کامل خطاهای مودم، خودکشی زهره بازیگر سریال نرگس، افزایش آمار بازدید ، ساخت لوگو متحرک، هیپنوتیزم ، فایده، پوشیدن، مانتوهای، تنگ، سیر تکاملی ،سیگار ، ، زندگینامه حمید گودرزی، لیست رومهای هر شهر در یاهو مسنجر، اشعار عاشقانه برای آف و اس ام اس، خطای دید ، نیمرو، بی معرفت ، پلاکهای، پلاک خودروها، فروشگاه اینترنتی، فتوشاپ و کرل، روابط دخترها و پسرها، جاذبه های سنندج، انواع مقالات دانش آموزی و دانش جویی ،طرحهای توجیهی، خصوصیات ، زوجهای سینمای ، چت کردن، قسمت ، باشگاههای لیگ برتر ، کلید، میانبر درویندوز، روانشناسی از طریق رنگ چشم ، بازی عاشقانه، تکامل ، هویت و شخصیت، امضا، ، قدم به قدم ، آرایش زیبا، ژورنال آرایش عروس، ، فال عطسه، ژورنال لباس نامزدی، عشق، ، کلید طلایی شیک ، تیپ ، تاتو ، خط چشم، آرایش زیبا و بادوام، زیبایی، یوگای صورت و کاهش چین و چروک ابرو، پر پشت ، تیرگی دور چشم، لکه ها و جوش ها، اعتماد بنفس ، خوشبختی ،نامزدمان ، مرگ ، عزیز، شوخ ، عیب ، سن مناسب ، خوابیدن ،نوزادان ، والدین، بیوگرافی ، جادوگر، قرن، دیوید کاپرفیلد، استاد شجریان، جن، ارواح و اشباح، جهان، بیلیارد، ضرب الامثلهای ، ترجمه انگلیسی، عروسی، ابرونی (طنز)، جوشهای صورت، ابرو خواننده ترکEbro ، باکلاس ، دروغ ،مادر ، بیت شعر ، معنا، متن ، داستان، love story ، بهانه ، المپیک ، منگلها ، کلمات کلیدی ، آمار بازدید، دسپرادو، دعا، خدا ، دوست دارم ، بسم الله ، انواع مقاله در زمینه اقتصاد و مدیریت، کارآفرینی، ادبیات و رمان، کودکان و نوجوانان، حسابداری، زمین شناسی، ورزشی، شخصیتهای برجسته، نانو تکنولوژی، هنر و گرافیک، جغرافیا، حقوق، مکانیک، تاریخ، مذهبی و اسلامی، ریاضیات، اجتماعی و خانوادگی، زمینه شیمی، معماری و عمران، برق و الکترونیک، کامپیوتر و ASP، پزشکی، مهدو
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.