دیار عاشقان

تکمیل روحیه

دیار عاشقان

تکمیل روحیه

گام های شیطان

گام های شیطان

ولاتَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إنَّهُ لَکُم عَدُوٌّ مُبین

و پیروى از گام‏ هاى شیطان نکنید، که او براى شما دشمنى آشکار است

سیاست شیطان، گرچه نسبت به برخی اختطاف و ربودن سریع است؛ ولی غالباً نسبت به توده مردم سیاست گام به گام است. او آهسته و پیوسته می‌آید و وسوسه می‌کند تا گوهر تابناک ایمان مؤمن را بِرُباید و او را بی‌آبرو و درنهایت کافر و گمراه و بی‌حیثیت کندکَمَثَلِ الشَّیطانِ إذ قالَ لِلإنسانِ اکفُر فَلَمّا کَفَرَ قالَ إنّی بَری‏ءٌ مِنکَ إنّی أخافُ اللّهَ رَبَّ العالَمین. شیطان برای رسیدن به این اهداف شوم از راه های گوناگون بهره ‏می‌گیرد.
قرآن کریم که تبیان و روشن کننده هر چیزی است، گامها و راههای شیطان را در آیات گوناگون، روشن و مبرهن بیان کرده است. برخی از راه های تخریب و به فساد کشیدن افراد و جامعه بدین شرح است:
1. تفرقه و اختلاف: از آیه مورد بحث، به قرینه تقابل بین صدر و ذیل آن، به دست می‌آید که تفرقه و اختلاف از گامهای بزرگ شیطان برای تخریب جامعه اسلامی است. او از این راه به آرمان خود می‌رسد؛ مانند ایجاد اختلاف در ساختن یا اداره مراکز دینی و در برگزاری مراسم دینی، از این رو مؤمنان باید این مُعْضِل اجتماعی را با اتحاد و برادری برطرف کنند.
2. فحشا و منکرات: یکی دیگر از گامهای زیانبار شیطان، دعوت به فحشا و منکرات است که قرآن آن را به صورتِ اصلی کلی بیان کرده است: یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا لاتَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّیطانِ ومَن یَتَّبِع خُطُواتِ الشَّیطانِ فَإنَّهُ یَأمُرُ بِالفَحشاءِ والمُنکَرِ ولَولا فَضلُ اللّهِ عَلَیکُم ورَحمَتُهُ ما زَکی مِنکُم مِن أحَدٍ أبَدا.
3. حرام خواری و دروغ و افترا: از راه های نفوذ شیطان، حرام خواری و دروغ است که می‌توان آن را بزرگراه شیطنت نامید، چون از این راه، بندگانِ شکم و اهل دنیا را می‌فریبد: یا أیُّهَا النّاسُ کُلوا مِمّا فِی الأرضِ حَلالاً طَیِّباً ولاتَتَّبِعوا خُطُواتِ الشَّیطانِ إنَّهُ لَکُم عَدُوٌّ مُبین  إنَّما یَأ مُرُکُم بِالسُّوءِ والفَحشاءِ وأن تَقولوا عَلَی اللّهِ ما لاتَعلَمون.
4. زبان و کشمکش های زبانی: زبان از بزرگ‌ترین نعمت های خداست؛ لیکن چون با آن گناهان فراوانی انجام می‌گیرد، «قلیلُ الجِرم و کثیرُ الجُرم» نامیده شده و از راه های نفوذ شیطان است. افزون بر آیه گذشته، آیه وقُل لِعِبادی یَقولُوا الَّتی هِی أحسَنُ إنَّ الشَّیطانَ یَنزَغُ بَینَهُم إنَّ الشَّیطانَ کانَ لِلإنسانِ عَدُوّاً مُبینا به خوبی بر این مطلب دلالت دارد. از قرینه‏ تقابل صدر و ذیل استفاده می‌شود که بندگان خدا باید در سخن گفتن بهترین شیوه و زیباترین الفاظ را برگزینند، زیرا شیطان در کمین نشسته است تا میان آنان اختلاف افکند و شکاف ایجاد کند.
موارد یاد شده، از مصادیق بارز گام های شیطان است؛ لیکن گام های شیطان به این موارد اختصاص ندارد، بلکه با توجه به روایات معصومان(علیهم‌السلام)هرگونه گناه و معصیتی، چه فردی یا اجتماعی از گام ها و راه های نفوذی شیطان به شمار می‌رود؛ مانند نگاه به نامحرم، القای شبهات، تحریک شهوات، بدعت گذاری، تعصّب بی جا و بی‌بندوباری.
به هر روی، راه شیطان، پر خطر و زیانبار است و رونده ی آن، همانند کسی است که عمداً در لبه پرتگاه قرار می‌گیرد. هر کسی با اندکی توجه و گشودن چشمان خود، می‌یابد که شیطان با ایجاد اختلاف، القای شبهات و وسوسه‏ به گناهان، انسان را به طرف پرتگاه جهنم و درّه نابودی ارزشها می‌کشاند و این مطلب عمیق و پیچیده نظری نیست که انسان آن را نفهمد، بلکه دشمنی او آشکار است:إنّه لَکُم عَدُوٌّ مُبین

تسنیم، جلد 10 -  صفحه 276 آیت الله العظمی جوادی آملی



کلمات کلیدی : دشمن شناسی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.