دیار عاشقان

تکمیل روحیه

دیار عاشقان

تکمیل روحیه

سخنان حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام)

کل پایگاه

گزیده سخنان حضرت فاطمه زهرا (س) / کوشا، محمدعلی
منابع : سیره وسخنان پیشوایان | تاریخ درج : ‎1386/4/31 | بازدید : 3368
کلید واژه ها :

 

محمدعلی کوشا

سیره وسخنان پیشوایان

1 موقعیت اهل بیت در نزد خدا

و احمدوا الذی لعظمته و نوره یبتغی من فی السموات و الارض الیه الوسیله و نحن وسیلته فی خلقه , و نحن خاصته و محل قدسه, و نحن حجته فی غیبه, و نحن ورثه انبیائه.(1)

خدایی را حمد و سپاس گویید که به خاطر عظمت و نورش هر که در آسمانها و زمین است به سوی او وسیله می جوید, و ما وسیله او در میان مخلوقاتش و خاصان درگاه و جایگاه قدس او و حجت غیبی و وارث پیامبرانش هستیم .

2 حرمت مست کننده ها

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: قال لی رسول الله (ص) : یا حبیته ابیها کل مسکر حرام , وکل مسکر خمر.(2) پیامبر خدا (ص) به من فرمود: ای دوست پدر, هر مست کننده ای حرام است, و هر مست کننده ای خمر است.

3 بهترین زنان کیستند؟

قالت فاطمه (س) فی وصف ما هو خیرللنساء: خیر لهن ان لایرین الرجال و لایرونهن.(3)

حضرت در وصف این که بهترین چیز برای زنان چیست, فرموده اند: این که زنان, مردان را نبینند, و مردان هم زنان را نبینند.

4 نتیجه عبادت خالص

عن فاطمه الزهراء (س) من اصعد الی الله خالص عبادته اهبط الله الیه افضل مصلحته.(4)

هر که عبادت خالصش را به سوی خدا بالا فرستد, خداوند متعال برترین بهره و سودش رابه سوی او پایین فرستد.

5 فاطمه در مقام شکوه از دو خلیفه

قالت فاطمه الزهراء(س) للاولین :ارایتکما ان حدثتکما عن رسول الله (ص): تعرفانه و تفعلان به؟ قالانعم . فقالت: نشدتکما الله الم تسمعا رسول الله یقول: ((رضا فاطمه من رضای, وسخط فاطمه من سخطی, فمن احب فاطمه ابنتی فقد احبنی, و من ارضی فاطمه فقد ارضانی, و من اسخط فاطمه فقد اسخطنی))؟ قالا نعم, سمعناه من رسول الله (ص) , فقالت: فانی اشهد الله و ملائکته انکما اسخطتمانی و ما ارضیتمانی و لئن لقیت النبی لاشکونکما الیه .(5)

حضرت زهرا(س) خطاب به خلیفه اول و دوم فرمود: آیا اگر حدیث را از پیامبر خدا(ص) نقل کنم به آن عمل خواهید کرد؟ گفتند: آری. فرمودند: شما را به خدا آیا نشنیده اید که پیامبر (ص) فرموده اند:

((خشنودی فاطمه خشنودی من, و خشم فاطمه خشم من است, هر که دخترم فاطمه را دوست بدارد مرا دوست داشته, و هر که فاطمه را خشنود سازد مرا خشنود ساخته, و هر که فاطمه را خشمگین نماید مرا خشمگین نموده است))؟ گفتند: آری , چنین حدیثی را از پیامبر خدا(ص) شنیده ایم . فرمود: من هم خدا و فرشتگان را گواه می گیرم که شما دو نفر مرا خشمگین نمودید و خشنودم نساختید, و چون پیامبر (ص) را ملاقات نمایم حتما از شما به او شکایت خواهم نمود.

6 بدترین امت

عن فاطمه الزهراقالت: قال رسول الله (ص), شرار امتی الذین غذوا بالنعیم, الذین یاکلون الوان الطعام, و یلبسون الوان الثیاب ویتشدقون فی الکلام .(6)

بدترین امت من کسانی هستند که : از انواع نعمتها تغذیه می کنند و خوراکیهای رنگارنگ می خورند, و لباسهای گوناگون می پوشند, و هرچه بخواهند می گویند.

7 نزدیکترین اوقات زن به خدا

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: سال رسول الله (ص) اصحابه عن المراه ماهی؟ قالوا: عوره, قال : فمتی تکون ادنی من ربها؟ فلم یدروا. فلما سمعت فاطمه (س) ذلک قالت : ادنی ما تکون من ربها ان تلزم قعر بیتها . فقال رسول الله ان فاطمه بضعه منی.(7)

پیامبر اکرم(ص) از اصحابش پرسید: زن چیست؟ گفتند: زن ناموس است. فرمود: زن چه موقع به خدایش نزدیکتر است؟ اصحاب نتوانستند جواب گویند. چون این سخن به گوش فاطمه (س) رسید. فرمود: نزدیکترین اوقات زن به خدای خود هنگامی است که در کنج خانه خودباشد . پس از این جواب پیامبر اکرم (ص) فرمود: حقا که فاطمه پاره تن من است .

8 نتیجه صلوات بر زهراء(س)

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: قال لی رسول الله(ص) یا فاطمه من صلی علیک غفر الله له و الحقه بی حیث کنت من الجنه.(8)

رسول خدا(ص) به من گفت: ای فاطمه هر که بر تو صلوات فرستد, خداوند او را بیامرزد و به من , در هر جای بهشت باشم ملحق گرداند.

9 علی(ع) رهبر وپیشوا

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: ان النبی (ص) قال : ((من کنت ولیه فعلی ولیه , و من کنت امامه فعلی امامه)).(9)

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هرکه من سرپرست اویم, پس علی سرپرست اوست و هرکه را من رهبر اویم , پس علی رهبر اوست.

10 حجاب فاطمه

عن فاطمه الزهراء (س) قالت: یا رسول الله ان لم یکن یرانی فانا اراه , و هو یشم الریح . فقال النبی (ع) اشهد انک بضعه منی.(10)

پیامبر اکرم (ع) همراه با مرد نابینایی به خانه فاطمه(س) آمد, بلافاصله فاطمه(س) خود را کاملا پوشاند. رسول خدا(ص) فرمود: چرا خود را پوشاندی با این که او تو را نمی بیند؟ فاطمه (س) فرمود: ای پیامبر خدا اگر او مرا نمی بیند, من که او را می بینم و او بوی مرا حس می کند پیامبر اکرم فرمود: گواهی می دهم که تو پاره دل منی .

11 دستور العملی جامع

عن فاطمه الزهرا(س)قالت: دخل علی رسول الله (ص) و قد افترشت فراشی للنوم , فقال : یا فاطمه لاتنامی الا و قد عملت اربعه: ختمت القرآن , و جعلت الانبیاء شفعائک , و ارضیت المومنین عن نفسک , و حججت و اعتمرت , قال هذا و اخذ فی الصلوه , فصبرت حتی اتم صلاته, قلت: یا رسول الله امرت باربعه لا اقدر علیها فی هذا الحال فتبسم(ص) و قال:

اذا قرات قل هو الله احد ثلاث مرات فکانک ختمت القرآن , واذا صلیت علی و علی الانبیاء قبلی کنا شفعائک یوم القیمه , و اذا استغفرت للمومنین رضوا کلهم عنک و اذا قلت : سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر, فقد حججت و اعتمرت .(11)

در وقتی که بستر خواب را گسترده بودم, رسول خدا(ص) بر من وارد شد, فرمود: ای فاطمه نخواب مگر آن که چهار کار را انجام دهی: قرآن را ختم کنی, و پیامبران را شفیعت گردانی, و مومنین را از خود راضی کنی, و حج وعمره ای را به جا آوری. این را فرمود و شروع به خواندن نماز کرد, صبر کردم تا نمازش تمام شد, گفتم: یا رسول الله به چهار چیز مرا امر فرمودی در حالی که بر آنها قادر نیستم آن حضرت تبسمی کرد و فرمود:

چون قل هو الله را سه بار بخوانی مثل این است که قرآن را ختم کرده ای و چون بر من و پیامبران پیش از من صلوات فرستی, شفاعت کنندگان تو در روز قیامت خواهیم بود, و چون برای مومنین استغفار کنی , آنان همه از تو راضی خواهند شد, و چون بگویی: سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر حج و عمره ای را انجام داده ای.

12 رضایت شوهر

عن فاطمه الزهراء (س) قالت: قال رسول الله(س): ویل لامراه اغضبت زوجها وطوبی لامراه رضی عنها زوجها.(12)

پیامبر اکرم(ص) فرمود: وای به حال زنی که شوهرش را خشمگین سازد و خوشا به حال زنی که شوهرش از او خشنود باشد.

13 ثواب انگشتر عقیق

عن فاطمه الزهراء (س) قالت: قال رسول الله (س) من تختم بالعقیق لم یزل یری خیرا.(13)

کسی که انگشتر عقیق به دست کند همیشه خیر می بیند.

14 علی (ع) بهترین داور

قالت فاطمه الزهراء(س) عن ابیها(ص) قال: ان نفرا من الملائکه تشاجروا فی شیء فسالوا حکما من الادمیین , فاوحی الله تعالی الیهم ان تخیروا فاختاروا علی بن ابیطالب.(14)

گروهی از فرشتگان درباره چیزی با یکدیگر مشاجره نمودند, حاکم وداوری را از بنی آدم تقاضا کردند, خداوند متعال به آنها وحی فرمود که خودتان انتخاب کنید و آنان علی ابن ابیطالب را برگزیدند.

15 زنان دوزخی

عن فاطمه الزهراء(س) قالت: قال رسول الله(ص)... یا بنتی اما المعلقه بشعرها فانها کانت لاتغطی شعرها من الرجال, و اما المعلقه بلسانها فانها کانت توذی زوجها,... و اما التی کان راسها راس خیزیر, و بدنها بدن الحمار فانها کانت نمامه کذابه. و اما التی کانت علی صوره الکلب فانها کانت قینه نواحه حاسده.(15)

پیامبر اکرم(ص) (درباره مشاهدات خود از عذاب دوزخیان در شب معراج) فرمود: دخترم اما زنی که به مویش آویخته شده بود کسی بود که مویش را از مردان نمی پوشانید, و آن که با زبانش آویزان بود, زنی بود که شوهرش را آزار می داد... و آن که سرش سر خوک و بدنش بدن الاغ بود, زنی بود که سخن چین و دروغگو بود, و آن که صورتش به شکل سگ بود, زنی بود که آواز می خواند ونوحه سرایی می کرد و حسد می ورزید.

16 شرایط روزه دار

عنها (س) قالت : ما یصنع الصائم بصیام اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه.(16)

روزه دار چون زبانش و گوشش و چشمش و اعضایش را (ازحرام) نگه ندارد روزه دار نیست.

17 داناترین و نخستین مسلمان

عنها (س) قالت: قال رسول الله (ص) : زوجک اعلم اناس علما, واولهم سلما , افضلهم حلما.(17)

رسول خدا (ص) به من فرمودند: شوهر تو در دانش داناترین مردم و نخستین مرد مسلمان و در بردباری برترین مردم است.

18 کمک به ذراری پیامبر

عنها(س) قالت: قال رسول الله (ص): ایما رجل صنع الی رجل من ولدی صنیعه فلم یکافئه علیها , فانا المکا فی له علیها.(18)

پیامبر اکرم (ص) فرمود:هرکسی برای فردی از فرزندان من کاری انجام دهد و بر آن کار پاداشی نگیرد. من پاداشی نگیرد, من پاداش دهنده او خواهم بود.

19 علی و شیعیان

عنها (س) قالت:ان ابی(ص) نظر الی علی(ع) و قال: هذا و شیعته فی الجنه.(19) پیامبر خدا (ص) به علی(ع) نگریست و فرمود: این شخص و پیروانش در بهشت اند.

20 شیعه علی در قیامت

عنها (س) قالت: ان رسول الله (ص) قال لعلی (ع) : یاابالحسن اما انک و شیعتک فی الجنه .(20)

پیامبر خدا به علی(ع) فرمود: ای اباالحسن , آگاه باش که تو و پیروانت در بهشت هستید

21 قرآن و عترت در آخرین سخن پیامبر

عنها (س) قالت: سمعت ابی رسول الله (ص) فی مرضه التی قبض فیه یقول و قد امتلات الحجره من اصحابه ایها الناس یوشک ان اقبض قبضا یسیرا, و قد قدمت الیکم القول معذره الیکم, الا انی مختلف فیکم کتاب ربی عزوجل و عترتی اهل بیتی . ثم اخذ بید علی فقال: هذا علی مع القرآن و القرآن مع علی لا یفترقان حتی یردا علی الحوض فاسئلکم ما تخلفونی فیهما.(21)

از پدرم رسول خدا(ص) در هنگام مرضی که به سبب آن از دنیا رفت و در حالی که خانه, مملو از اصحاب بود شنیدم که فرمود:

ای مردم نزدیک است که به آسانی از میان شما رخت بربندم, وبه تحقیق سخنی که عذر را برشما تمام کند پیش فرستادم.

بدانید که من در میان شما کتاب پروردگارم و عترتم, اهل بیتم را بر جای می گذارم. آن گاه دست علی را گرفت و فرمود: این علی با قرآن است و قرآن با علی است, از هم جدا نمی شوند تا هر دو در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند, من در قیامت از شما از آنچه درباره این دو پس از من انجام دهید خواهم پرسید.

22 شستن دستها

عنها (س) قالت: قال رسول الله (ص) لا یلومن الا نفسه من بات و فی یره غمر.(22)

رسول خدا(ص) فرمود: سرزنش نکند جز خود را کسی که شب کند, درحالی که دستش چرب و بد بو باشد.

23 نتیجه گشاده رویی

عنها (س) قالت: البشر فی وجه المومن یوجب لصاحبه الجنه. (23) گشاده رویی در چهره مومن برای صاحبش بهشت را سبب می شود.

24 رنج خانه داری

عنها (س) قالت: یا رسول الله لقد مجلت یدای من الرحی, اطحن مره و اعجن مره,(24)

ای رسول خدا , دو دستم از سنگ آسیا پینه بسته , یک بار آرد می کنم و یکبار خمیر می سازم .

25 زیان بخل

عنها (س) قالت: قال لی رسول الله (ص) : ایاک و البخل , فانها عاهه لاتکون فی کریم. ایاک و البخل فانه شجره فی النار و اغصانها فی الدنیا فمن تعلق بغصن من اغصانها ادخله النار.(25)

پیامبر اکرم (ص) فرمود:از بخل ورزیدن بپرهیز, زیرا که بخل آفتی است که در شخص بزرگوار نیست. از بخل بپرهیز , زیرا که آن درختی است در آتش دوزخ که شاخه هایش در دنیاست و هر که به شاخه ای از شاخه هایش درآویزد داخل جهنمش گرداند.

26 نتیجه سخاوت

عنها (س) قالت: قال لی رسول الله(ص) و علیک بالسخاء فان السخاء شجره من شجر الجنه,اغصانها متدلیه الی الارض, فمن اخذ منها غصنا قاده ذلک الغصن الی الجنه.(26)

پیامبر اکرم (ص) به من گفت: برتو باد سخاوت ورزیدن, زیرا که سخاوت درختی از درختان بهشت است که شاخه هایش به زمین آویخته است , هر که شاخه ای از آن را بگیرد او را به سوی بهشت می کشاند.

27 نتیجه سلام و تحیت بر رسول خدا و دخترش زهراء

عنها (س) قالت: قال لی ابی و هو ذاحی: من سلم علی و علیک ثلاثه ایام فله الجنه.(27)

پدرم در زمان حیاتش به من فرمود: هرکه بر من و تو تا سه روز تحیت و سلام بفرستد, بهشت بر او واجب گردد.

28 خنده اسرار آمیز

لما مرض رسول الله (ص) دعا ابنته فاطمه فسارها فبکت , ثم سارها فضحکت , فسئلتها عن ذلک فقالت: اما حین بکیت فانه اخبرنی انه میت, فبکیت,ثم اخبرنی انی اول اهله لحوقا به فضحکت.(28)

هنگامی که رسول خدا(ص) مریض شد, دخترش فاطمه را نزد خود خواند و در گوش او سخنی گeت. فاطمه (س) گریه کرد, مجددا رسول خدا با او نجوا کرد فاطمه(س) خندید, عایشه گوید: در این باره از حضرت زهرا(س) پرسیدم, فرمود: چون پیامبر (ص) مرگش را به من خبر داد, گریستم, پس از گریه ام به من خبر داد که نخستین کسی که او را ملاقات کند من هستم در نتیجه خندیدم.

29 پیامبر پدر فرزندان زهرا

عن فاطمه الزهراء (س) قالت: قال النبی(ص)ان الله عزوجل جعل ذریه کل بنی ام عصبه ینتمون الیها الا ولد فاطمه (س) فانا ولیهم و انا عصبتهم .(29)

فاطمه (س) از پیامبر اکرم نقل کرده که فرمود: همانا خداوند عزوجل ذریه هر یک از فرزندان مادری را سبب ارتباط و خویشاوندی قرار داده که به وسیله آن ذریه به او منسوب می شوند مگر فرزندان فاطمه که من سرپرست و خویشاوند آنها هستم (و به من منسوب می شوند).

30 خوشبخت واقعی

عنها (س) قالت: قال رسول الله (ص): هذا جبرئیل (ع) یخبرنی: ان السعید , کل السعید, حق السعید , من احب علیا فی حیاتی و بعد وفاتی.(30) فاطمه(س) از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده که فرمود: این جبرئیل (ع) است که مرا خبر می دهد: همانا خوشبخت تمام خوشبخت و خوشبخت واقعی کسی است که علی را, در زندگی ام و پس ازمرگم دوست داشته باشد.

31 پیامبر در جمع اهل بیت

عنها (س) قالت: دخلت علی رسول الله (ص) فبسط ثوبا و قال لی: اجلسی علیه , ثم دخل الحسن فقال له : اجلس معها ,ثم دخل الحسین فقال له: اجلس معهما, ثم دخل علی (ع) فقال له : اجلس معهم , ثم اخذ بمجامع الثوب فضمه علینا ثم قال: اللهم هم منی و انامنهم اللهم ارض عنهم کما انی عنهم راض.(31)

بر رسول خدا(ص)وارد شدم, جامه ای را گستراند و فرمود: بنشین. دراین وقت حسن(ع) آمد , فرمود: نزد مادرت بنشین, بعدا حسین (ع) آمد. فرمود: با اینها بنشین. پس علی (ع) آمد . فرمود: تو نیز با اینان بنشین, آن گاه اطراف جامه را گرفت و روی ما انداخت . فرمود: خدایا اینها از من اند و من از اینهایم, خدایا از اینان راضی باش همان طور که من از اینها راضی ام .

32 دعای پیامبر در وقت ورود وخروج از مسجد

عنها(س) قالت:کان النبی اذا دخل المسجد یقول:((بسم الله اللهم صل علی محمد واغفر ذنوبی و افتح لی ابواب رحمتک)). و اذا خرج یقول :

(( بسم الله, اللهم صل علی محمد واغفر ذنوبی وافتح لی ابواب فضلک.(((32) فاطمه (س) فرموده است: پیامبر اکرم (ص) چون داخل مسجد می شد می فرمود: (( به نام خدا, خدایا بر محمد درود فرست و گناهانم را بیامرز و درهای رحمتت را برایم باز کن )) و چون خارج می شد می فرمود: ((به نام خدا, خدایا بر محمد درود بفرست و گناهانم را بیامرز و درهای بخششت را برایم باز کن ))

33 سحر خیزی

عنها (س) قالت:مر بی رسول الله(ص)وانامضطجعه متصبحه فحرکنی برجله و قال یا بنیه قومی فاشهدی رزق ربک و لا تکونی من الغافلین , فان الله یقسم ارزاق الناس ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس .(33)

رسول خدا (ص) بر من گذشت , در حالی که در خواب صبحگاهی بودم, مرا با پایش تکان داد وفرمود: دخترم بر خیز شاهد رزق و روزی پروردگارت باش واز غافلان مباش . زیرا که خداوند روزیهای مردم را بین طلوع فجر تا طلوع آفتاب تقسیم می کند.

34 مریض در پناه خدا

عنها (س) قالت: قال النبی(ص) اذا مرض العبد اوحی الله الی ملائکته ان ارفعوا عن عبدی القلم مادام فی وثاقی, فانی انا حبسته حتی اقبضه او اخلی سبیله . کان ابی یقول: اوحی الله الی ملائکته اکتبوا لعبدی اجر ما کان یعمل فی صحته.(34)

فاطمه (س) فرموده است: پیامبر اکرم (ص) فرمود: چون بنده خدا بیمار گردد, خداوند به فرشتگانش وحی می کند: قلم تکلیف را از بنده ام تاوقتی که در عهد و پیمان من است بردارید, زیرا خودم او را بازداشت نموده تا جانش را بگیرم یا آزادش گذارم. پدرم می فرمود: خداوند به فرشتگانش وحی فرستاد که برای بنده بیمارم پاداش کارهایی را که در وقت سلامتش انجام می داده بنویسید.

35 نرمخویی در مقابل دیگران واحترام به زنان

عنها (س) قالت: قال رسول الله (ص) خیارکم الینکم مناکبه و اکرمهم لنسائهم(35).

پیامبر اکرم (ص) فرموده است: بهترین شما نرمخوترین شما به اطرافیان و بزرگوارترین شما به زنان است.

36 پاداش آزادی بردگان

عنها (س) قالت: قال رسول الله (ص) : من اعتق رقبه مومنه کان له بکل عضو منها فکاک عضو من النار.(36)

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هرکه بنده مومنی را آزاد کند, به ازای هر عضوی از آن بنده, عضوی از او در آتش جهنم آزاد گردد.

37 زمان استحابت دعا

عن ابیها رسول الله (ص) قالت: قال:ان فی الجمعه لساعه لا یوافقها عبد مسلم یسئل الله تعالی فیها خیرا الا اعطاه ایاه اذا تدلی نصف الشمس للغروب.(37)

رسول خدا(ص)فرمود:در روز جمعه ساعتی است که بنده مسلمان در آن وقت چیزی از خدا نخواهد مگر آن که خداوند به او عطا گرداند و آن وقتی است که نیمه خورشید به سوی مغرب نزدیک گردد.

38 سستی در نماز

عنها (س) قالت: سالت ابی رسول الله (ص) لمن تهاون بصلاته من الرجال و النساء. قال (ص) : من تهاون بصلاته من الرجال والنساء ابتلاه الله بخمس عشره خصله: یرفع الله البرکه من عمره و یرفع الله البرکه من رزقه , و یمحواالله عزوجل سیماء الصالحین من وجهه, وکل عمل یعمله لا یوجر علیه, و لایرتفع دعاوه الی السماء, لیس له حظ فی دعا الصالحین, و انه یموت ذلیلا, و یموت جائعا , و یموت عطشانا,فلو سقی من انهار الدنیا لم یرو عطشه و یوکل الله ملکا یزعجه فی قبره, ویضیق علیه قبره و تکون الظلمه فی قبره, و یوکل الله به ملکا یسحبه علی وجهه, والخلائق ینظرون الیه, و یحاسب حسابا شدیدا و لا ینظر الله الیه و لایزکیه و له عذاب الیم .(38)

از پدرم رسول خدا (ص) درباره مردان و زنانی که در نمازشان سستی و سهل انگاری مکنند, پرسیدم. آن حضرت فرمودند: هر زن و مردی که در امر نماز سستی و سهل انگاری داشته باشد, خداوند او را به پانزده بلا مبتلا می گرداند:

1 خداوند برکت را از عمرش می گیرد.

2 خداوند, برکت را از رزق و روزیاش می گیرد,

3 خداوند, سیمای صالحین را از چهره اش محو می کند,

4 هر کاری که بکند بدون پاداش خواهد ماند,

5 دعایش مستجاب نخواهد شد,

6 برایش بهره ای از دعای صالحین نخواهد بود,

7 ذلیل خواهد مرد,

8 گرسنه جان خواهد داد,

9 تشنه کام خواهد مرد, به طوری که اگر با همه نهرهای دنیا آبش دهند, تشنگی اش برطرف نخواهد شد,

10 خداوند, فرشته ای را برمی گزیند تا او را در قبرش ناآرام سازد,

11 قبرش را تنگ گرداند,

12 قبرش تاریک باشد,

13 خداوند فرشته ای رابر می گزیند تا او را به صورتش به زمین کشد, در حالی که خلایق به او بنگرند,

14 به سختی مورد محاسبه قرار گیرد,

15 و خداوند به او ننگردواو راپاکیزه نگرداند و او را عذابی دردناک باشد.

39 شکست ظالم

عنها (س) قالت:قال رسول الله(ص) ما التقی جندان ظالمان الا تخلی الله منهما فلم یبال ایهما غلب, و ما التقی جندان ظالمان الا کانت الدائره علی اعتاهما.(39)

فاطمه (س) فرمود: پیامبر اکرم (ص) فرموده است: دو سپاه ستمگر به هم نرسند, مگر آن که خداوند آن دو را به حال خود واگذارد و باکی نداشته باشد که کدام یک پیروز گردد. و دو سپاه ستمگر به هم نرسند, مگر آن که هزیمت و شکست از آن سپاه ظالمتر باشد.

40 بخشی از خطبه زهرا (س)

قالت فاطمه الزهراء (س) فی خطبتها المعروفه :

جعل الله ایمان تطهیرا لکم من الشرک

والصلاه تنزیها لکم من الکبر

والزکاه تزکیه للنفس و نماء فی الرزق

والصیام تثبیتا للاخلاص

والحج تشییدا للدین

والعدل تنسیفا للقلوب

واطاعتنا نظاما للمله

و امامتنا امانا للفرقه

والجهاد عزا للاسلام

والصبر معونه علی استیجاب الاجر

والامر بالمعروف مصلحه للعامه

و بر الوالدین وقایه من السخط

وصله الارحام منهاه للعدد

والقصاص حقنا للدماء

و الوفاء بالنذر تعریضا للمغفره

و توفیه المکاییل و الموازین تغییرا للبخس

والنهی عن شرب الخمر تنزیها عن الرجس

واجتناب القذف حجابا عن اللعنه

و حرم الشرک اخلاصا له بالربوبیه

و ترک السرقه ایجابا للعفه

فاتقوا الله حق تقاته و لاتموتن الا و انتم مسلمون

واطیعوا الله فیما امرکم به و نهاکم عنه

فانه انما یخشی الله من عباده العلماء(40)

حضرت زهرا(س) در آن سخنزانی معروفش در مسجد فرمود:

خداوند ایمان را برای تطهیر شما از شرک قرار داد,

و نماز را برای پاک شدن شما از تکبر,

و زکات را برای پاک کردن جان و افزونی رزقتان,

و روزه را برای تثبیت اخلاص,

و حج را برای قوت بخشیدن دین ,

و عدل را برای پیراستن دلها,

و اطاعت ما را برای نظم یافتن ملت,

و امامت ما را برای در امان ماندن از تفرقه,

و جهاد را برای عزت اسلام,

و صبر را برای کمک در استحقاق مزد,

و امر به معروف را برای مصلحت و منافع همگانی ,

و نیکی کردن به پدر و مادر را سپر نگهداری از خشم ,

وصله ارحام را وسیله ازدیاد نفرات,

و قصاص را وسیله حفظ خونها,

و وفای به نذر را برای در معرض مغفرت قرار گرفتن ,

و به اندازه دادن ترازو و پیمانه را برای تغییر خوی کم فروشی,

و نهی از شرابخواری را برای پاکیزگی از پلیدی ,

و دوری از تهمت را برای محفوظ ماندن از لعنت,

و ترک سرقت را برای الزام به پاکدامنی ,

و شرک را حرام کرد برای اخلاص به پروردگاری او ,

بنابراین , از خدا آن گونه که شایسته است بترسید و نمیرید, مگر آن که مسلمان باشید,

و خدارا درآنچه به آن امر کرده و آنچه از آن بازتان داشته است اطاعت کنید, زیرا که ((از بندگانش , فقط آگاهان, از خدا می ترسند.))( سوره فاطر آیه28)

 

پی نوشت ها:

1s فاطمه الزهراء بهجه قلب المصطفی, ج 1,ص 265.

2 همان, ج 1,ص 266.

3 پیشین , ج 1,ص 267.

4 همان ,ج1,ص 273.

5 الامامه والسیاسه ,ج 1, ص 14.

6 بهجه, ج 1,ص 266.

7 بحار الانوار , ص 43, ص 92, چاپ ایران.

8 بهجه , ج 1,ص 287.

9 همان , ج 1,ص 285.

10 همان , ج 1, ص 274.

11 پیشین, ج 1,ص 304.

12 بحارالانوار, ج 8,ص 310.

13 بهجه, ج 1,ص 305.

14 بهجه , ج 1, ص 306

15 بحارالانوار , ج 8

,ص 309.

16 بهجه , ج 1,ص 305.

17 همان, ج 1,ص 302

18  بحار الانوار, ج 96, ص 225.

19 احقاق الحق, ج 7,ص 308.

20 همان, ج 7,ص 307.

21 ینابیع الموده, ص 44, چاپ شریف الرضی قم.

22  بهجه ج 1,ص 302.

23 بهجه, ج 1,ص 300.

24 همان, ج 1,ص 274

25 همان, ج 1,ص 266.

26 بهجه, ج 1,ص 266.

27 همان, ج 1,ص 267.

28 بهجه, ج 1,ص 268

29 فرائد السمطین, ج 2,ص 77.

30 بهجه, ج 1,ص 271.

31 همان ,ج 1,ص 277.

32 مسند فاطمه الزهراء (س) , ص 215, چاپ دارالقرآن قم.

33 همان , ص 219.

34 مسند فاطمه الزهراء, ص 220.

35 مسند فاطمه الزهراء (س) , ص 221.

36 همان , ص 221.

37 همان,ص 227.

38 مسند فاطمه الزهراء , ص 235.

39 مسند فاطمه الزهراء, ص 223.

40 احتجاج طبرسی , ص 99, چاپ سعید.

ارسال نظر


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.